Genfødte legender: De 10 mest skelsættende comeback-album i nyere tid

Soundvenue 5 / 10 Soundvenue

5. My Bloody Valentine ’MBV’ (2013, 22 års albumpause)

Fornyelse i tilfældet My Bloody Valentine ville næsten være en unødvendig distraktion, når man tænker på hvor unik en lyd, bandet har. Det var comeback-albummet, der udkom ud af ingenting i begyndelsen af 2013 efter 22 års pause siden mesterværket ’Loveless’, en demonstration af.

Forgængeren er en monolit i moderne rockmusik, et komplekst og ekspressivt støjrockalbum, der ramte som en detonation af drømme, distortion og dynamit i 1991. Det ekspansive rum, blandingen af sfæriske vokalspor, syrede loops og lag-på-lag-på-lag af guitarer skaber, udgjorde således stadig metodologien bag ’MBV’, der trods overfladeligheden med sin feterede forgænger formåede at virke overraskende frisk og konfronterende i sin æstetik.

Der er et forfriskende motorisk groove på ’Only Tomorrow’, der skifter gear de helt rigtige steder, så sangen tilføres den spænding og det sug, der skal til for, at den kan udfolde sin storhed. ’Who Sees You’ er en massiv mur af lyd, der kværner løs som ud af en bredsporet motorvej. ’New You’ er de mest tilgængelige fire minutter på albummet: Her smyger sangerinde Bilinda Butchers androgynt blåøjede vokal sig omkring en ukarakteristisk tydelig bas og en mere mild guitarlyd. Der er færre modhager end vanligt fra Shields’ kant på denne nærmest elastisk skinnende sag, det tætteste på en popsang på ’MBV’.

Kevin Shields bygger ekspansive sange op, som er summen af de optagelser, miksninger og forskydninger, hans nysgerrighed dikterer. Denne perfektionisme er ikke ensbetydende med, at musikken ikke lyder spontan, hvilket er dens under. Der er en fundamental fornemmelse for synergi i Shields kreationer. En disciplineret vildskab.

Annonce
Soundvenue 5 / 10 Soundvenue