Mø på Roskilde Festival: En rørende hjemmebanesejr

Mø på Roskilde Festival: En rørende hjemmebanesejr
Foto: Samy Khabthani
Mø på Roskilde Festival: En rørende hjemmebanesejr
6 6

Koncert, Roskilde Festival, Orange

Man kunne spore ærefrygten i Møs øjne, da hun vandrede ind på Orange Scene og så aftenens massive, forventningsfulde fremmøde i øjnene. Iklædt en t-shirt med budskabet ’Refugees Welcome’, der byggede bro imellem hendes baggrund som politisk aktivist og nuværende position som Danmarks største popstjerne, tog sangerinden imidlertid hul på en koncert, der var en uforbeholden hjemmebanesejr.

Igennem hele 20 numre fremhævede og fejrede koncerten på overlegen og rørende vis de trin, der har udgjort Møs rejse fra dagene i punkbandet Mor og hjemmeproduceret electrosmadder til nu.

En nedbarberet slowjam-version af ’Don’t Wanna Dance’ indledte festen på ulmende og stemningsfuld manér, hvorefter ’Waste of Time’ blev leveret med ekstra smæk på de huggende beats og den sydende, calypsoklingende guitarlinje.

Karen Marie Ørsted nægtede at lade myten og monsteret Orange skabe en kløft, og de kærlige følelser skød frem og tilbage mellem scene og publikum, når hun kastede sig ud i crowdsurfing og igen og igen understregede, hvor »fucking sindssygt« hun havde det under det orange tag. Hendes nærvær og uforbeholdne spilleglæde fik festen til at forplante sig helt ned på tribunen – og hun holdt den kørende.

Nytårsballaden ’New Year’s Eve’ blev båret til himmels af et strygerorkester og fyrværkeri fra teltets tinde, barndomsveninden og Mor-medlemmet Josefine Struckmann bidrog med indforstået dans og sang ude af pitch på ’One More’, og Kwamie Liv føjede ekstra power til ’Fire Rides’ med sit sensuelle basregister – her var der tale om et match made in heaven. En stribe nye sange gav et hint om, at de tropiske vibes fortsat dominerer sammen med de underspillede, men kraftfulde omkvæd, som Mø mestrer så godt.

Under finalens hitparade fremstod Mø komplet uovervindelig. ’Glass’ tryllebandt med sin orientalsk klingende synthregn og ’Pilgrim’ med sit genkendelige blæsertema, mens ’Final Song’ blev taget overmåde godt imod og viste, at Møs nye, mere poppede stil begejstrer.

Det indiskutable højdepunkt ’Lean On’ bød på fællesdans, flagrende hænder, en halv fadøl i håret på undertegnede og en endelig cementering af, at Mø har fuld opbakning herhjemme – hvor end eventyret fører hende hen fremover.

Læs også: Se billedgalleri fra Møs triumf på Orange Scene

Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival