PartyNextDoors r’n’b-univers på ‘P3’ er mørkt og desillusioneret

PartyNextDoors r’n’b-univers på ‘P3’ er mørkt og desillusioneret
Foto: Paolo Azarraga
PartyNextDoors r’n’b-univers på ‘P3’ er mørkt og desillusioneret - P3
4 6
PartyNextDoor
'P3'

Album, Warner

Som hovedforfatteren på årets vel nok største hit, kumpanen Drake og Rihannas ’Work’, skulle man tro, at PartyNextDoor ville følge op på succesen med et dancehall-svedende album fuld af hoftevrikkende hitliste-bangers. I stedet er ’P3’ et gennemgående mørkt r’n’b’-album, der ikke jager de nemme hitpoint, men i stedet fokuserer på Jahron Brathwaites efterhånden veludviklede sangskrivningstalent.

PartyNextDoor var den første til at blive signet til Drakes OVO-selskab i 2013, og han har siden arbejdet tæt sammen med den canadiske megastjerne som sangskriver – uden nogensinde at tippe helt over i samme liga som The Weeknd. Brathwaites tredje udgivelse gør ham næppe til en superstjerne i samme kaliber, men det virker næsten som om, at PartyNextDoor heller ikke ønsker det.

Han rumsterer hellere i et mere dystert, desillusioneret lydbillede, hvor den jamaicansk-vuggende ’Not Nice’ stort set er det eneste nummer, der kommer i nærheden af et dansehit i ’Work’-stilen. Åbningsnummeret ’High Hopes’ er et over syv minutter langt opus, der lægger et nattetåget slør over resten af ’P3’, hvor mange af numrene har samme episke, langsommelige kvalitet, og hvor de afdæmpede omkvæd sjældent rammer før adskillige minutter inde.

Drakes ’Views’ fra tidligere på året (hvor Brathwaites aftryk stod stærkt på flere af albummets højdepunkter) var måske et langt album i r’n’b- og hiphopkategorien, men PartyNextDoor udnytter ’P3’s spilletid på over en time til at skabe et tætsluttet, røgsløret univers fuld af alkohol, sex og forlist kærlighed, hvor de åbenlyse hits ikke springer ud i samme grad som på ’Views’, men hvor der i stedet er kredset om helheden.

Et af højdepunkterne er den Drake-assisterede og Noah ’40’ Shebib-producerede ’Come and See Me’, der scorede Brathwaite sin første Billboard-placering tidligere på året. Det er en smågenial slowburner af et bittert kærlighedsnummer, der er så langt fra et ’normalt’ hit, man kan komme, men som fornemt understreger PartyNextDoors solide talent for lyrik.

Brathwaite behøver måske ikke jage Drake eller The Weeknds abnorme succes, men bare perfektionere sin mørke r’n’b-afkrog og de stærke tekster.


Kort sagt:
PartyNextDoor står bag megahits som ’Work’ og nogle af Drakes bedste sange, men hans seneste album i eget navn er en slowburner af et r’n’b-album. Uden bangers, men med en sans for stemningsskabende lyrik og et mørk, nattetåget univers, der adskiller sig forfriskende fra tidens hitliste-r’n’b.