Modsætninger mødes: Tanker om Kanye og Drakes kommende fællesalbum

Modsætninger mødes: Tanker om Kanye og Drakes kommende fællesalbum

De har begge været der før. Kanye med ‘Watch the Throne’ og Drake med ‘What a Time to Be Alive’, men det faktum giver nu ikke mindre grund til at blive begejstret (læs: hysterisk) ved tanken om et fællesalbum fra to af nutidens allerstørste rapstjerner.

Det startede med en henslængt kommentar til en koncert, så fulgte en mystisk Billboard-reklame, og i et Vogue-interview i går afslørede Kanye så, at ham og Drake arbejder på musik sammen. Et album er rent faktisk i støbeskeen.

»Vi arbejder bare på musik, arbejder på en masse musik sammen, og har det sjovt med at gå i studiet. Vi arbejder på et album, så der er nogle spændende ting på vej snart«, lød det.

Men hvad man man forvente? Vi spekulerer lidt.

1. Form og udgivelse

De to rappere er på mange måder modsætninger. Kanye er den frembrusende kunstner med stort K, der tager enhver lejlighed for at åbne munden til sig med åbne arme – i hans optik er det jo for alles bedste, at han bliver hørt! Drake derimod er den indelukkede verdensmand – med tiden lidt mere barsk, men stadig med følelserne uden på tøjet og en minimal lyst til at udbasunere personlige detaljer og historier i medierne. Her kommer det via musikken.

Drake er dog ikke uden ego, og han ved, hvad han vil have. Hvem skal tøjle de to egoer i studiet? Drake vil helst holde sig til hofproducer Noah ’40’ Shebib og en udvalgt skare af ekstra input, mens Kanye kører kurator-rollen i stor stil.

Skal de mødes bliver det nok noget med at skære ind til benet. Kanye og Shebib alene ville utvivlsomt kunne skabe masser af magi, men det kan nok ikke gøre det længere.

Både ‘Views’ og ‘The Life of Pablo’ var maratonlange album, men også begge bygget op af en vision. Kan Kanye og Drake enes om en fælles vision?

Måske det ‘bare’ ender med et mixtape af lidt mere umiddelbart karat? Der er også den lille detalje, at Kanye jo er tilknyttet Tidal, mens Drake er hos Apple Music. Hvordan knækker de lige den nød uden at blive uvenner med nogen – umiddelbart ved at udgive et gratis mixtape uden om nogen aftaler og så efterfølgende tjene ustyrligt mange penge på en fællesturné, som ville kunne sælge amerikanske stationer ud i flere år.

2. Kemi

Kanye og Drake har hængt sammen i lang tid. Drakes karriere og musikstil udsprang praktisk talt af ‘808s and Heartbreak’, og Kanye var med som producer og sangskriver helt tilbage på Drakes debutalbum ‘Thank Me Later’ fra 2010.

De er være naboer i byen Calabasas (derfor referencen på det mystiske Billboard), men venskab og samarbejder til trods er det faktisk meget få numre, som har haft glæden af ord fra både Kanye og Drake.

Foruden et par remixes har vi Big Seans ‘Blessings’, men her har Kanye og Drake bare leveret hver deres vers – ingen interaktion, der kan sige noget om en mere fællesorienteret kemi. På Drakes ‘Forever’ er der lidt mere at komme efter – her er samme opportune ivrighed i de to vers, der også følger lige efter hinanden, men nummeret er fra 2009, så at bruge det som et eksempel er næsten ikke validt. Der er sket for meget med begge rappere siden da.

Det bedste stykke empiri må være Drakes ‘Pop Style’ – altså versionen med The Throne (Kanye og Jay Z), som dog ikke var med på ‘Views’. Et ondt, sløvt beat og hjemsøgende vokalsamples danner et grusomt grundlag, som Drake og Kanye respektivt puster sig op over. Det fungerer. Det er noget, der kan bygges videre på.

Men hvordan det vil lyde, når de to rappere for alvor interagerer – skifter vers, ad-lipper løs, afbryder hinanden, supplerer hinanden – må tiden vise.

3. Musikken

Drakes følsomme rap-persona og Kanyes ‘808s and Heartbreak’ hænger unægteligt sammen, men rent musikalsk er begge rappere et andet sted nu.

På ‘The Life of Pablo’ dyrkede Kanye nytænkningen – tjek bare strukturen i ‘Ultralight Beam’ og ‘Fade’s housede karakter – mens Drake har parkeret noget af sin følsomhed for selvsikkerhed. Sidstnævnte har de naturligvis til fælles i stor stil, men på ‘Views’ flirtede Drake også med caribiske undertoner – ‘Controlla’, ‘One Dance’ og Rihannas ‘Work’ har alle haft enorm succes. Den tendens har Kanye holdt sig fra.

Hvor skal de finde fælles grundlag? Der er den mulighed, at Drake i ren benovelse ligger sig fladt ned og indordner sig efter Kanyes mesterplan. ‘What a Time to Be Alive’ var jo også Drake, som indlogerede sig i Futures narkotiske Atlanta-univers med produceren Metro Boomin bag roret.

Et smelte ideerne bag årets to album sammen til én vision er næsten umuligt – det virker simpelthen for usammenhængende, og det fedeste ville næsten være, hvis makkerparret sammen fandt tilbage til den åre, som bandt dem sammen til at starte med.

Ikke at jeg vil have Kanye til at auto-tune-croone et helt album, men finde tilbage til følsomheden, som Kanye jo også indeholder – fra debutalbummets ‘Family Busines’ til ‘The Life of Pablos’ ‘Real Friends’. Den slags numre, som hænger DNA-mæssigt sammen med ‘Take Care’-albummet og i mindre grad ‘Views’, som er det hidtil mest karakterløse Drake-album.

Kanye, Drake, Noah ’40 Shebib, No I.D. og Just Blaze i studiet – og så er det det… Ingen gæster. Man har vel lov til at drømme!

Læs også: Drake åbner stripklub i Houston, Texas