Roskilde Festival: Her er de seks største scoops blandt dagens offentliggørelser

Her er vores favoritter i Roskilde Festivals første bandpakke til næste års festival – fra britisk rap og tysk elektronik til yndefuld folk og en tidligere gigolo.

1. Moderat / Modeselektor

Det er altid sjovt, når Roskilde Festival hiver noget unikt op af hatten. Duoen Modeselektor udgør godt nok to tredjedele af Moderat, men de to grupper har aldrig nogensinde givet koncert sammen.

Det bliver der lavet om på i 2017, hvor Orange Scene lægger teltdug til en tre timer lang klubaften med visuals i overflod, som Moderat også har været kendt for lige siden 2009, hvor Modeselektor og Apparats Sascha Ring gik sammen i et virvar af tung techno, melankolsk house og hidsig drum’n’bass.

Modeselektors to første album er mere hektisk skøre end Moderats til tider eftertænksomme lydbillede, så spørgsmålet er, hvordan de gør det på Orange? Mikses det hele sammen? Mit bud er, at Moderat starter, hvorefter Modeselektor slipper hæmningerne.

Forventningerne bliver ikke lavere af, at Moderat efterhånden har givet et hav af stærke koncerter i Danmark – også på Roskilde Festival, senest på Arena i 2014.


2. Angel Olsen

Halvdelen af tiden spiller Angel Olsen lo-fi-rock med nerve og charme, den anden halvdel kaster hun sig ud i nærværende og alternativ country.

Også live er amerikaneren et paradoks mellem sine to sider, hvilket vi senest fik beviser på med hendes overbevisende optræden i DR Koncerthuset. Hele pakken er dog spækket med gode melodier, og krydret med et ekstremt velspillende band og en dejlig tør humor hos kvinden i front, burde der være en succesfuld eftermiddag på Avalon i vente.


3. Hieroglyphic Being

Han har en fortid som hjemløs gigolo i 90’ernes Chicago (den spændende historie kan du læse mere om HER), men nu til dags fylder musikken alt i Jamal Moss’ liv. Den 42-årige producer begyndte at gå i byen som 12-årig og har altså oplevet housemusikkens opblomstring helt fra start og frem til i dag.

Et sted i livet fik han fat i et par pladespillere og hul igennem til Chicago-legenden Ron Hardy, og så rullede hans interesse. I dag udgiver han op til otte album om året, og som Hieroglyphic Being er hans tilgang til housemusikken skrabet, men altid med fokus på dansegulvet.

Jeg forestiller mig en tidlig aftenfest på Apollo.


4. Marching Church

Elias Bender Rønnenfelt har spillet på Roskilde Festival masser af gange – tre gange som frontmand for postpunkerne Iceage og faktisk også sidste år med Marching Church på Escho og Mayhems lille scene ved siden af Orange.

Denne gang får gruppen – der har udviklet sig fra Rønnenfelts sideprojekt til et fuldblodigt band – dog plads på en af de større scener, og det lyder hertil som om, at Marching Church har udviklet sig betydeligt siden debutalbummet ’This World Is Not Enough’ fra 2015.

Deres andet album ‘Telling It Like It Is’ udkommer på fredag, og singler som ’Heart of Life’ og ’Lion’s Den’ vidner om, at kaosset er blevet tæmmet en smule til fordel for de gode sange i gruppens omgang med soulet rockmusik med masser af horn, strygere og andet godt.


5. 67

2016 var året, hvor grime for alvor gjorde sit indtog på Roskilde Festival – ganske naturligt i takt med scenens opblomstring de seneste par år.

Skepta og Stormzy leverede begge hæsblæsende koncerter, og det virkede som om, at det var her, man skulle finde de vilde moshpits.

Med bookingen af 67 kigger Roskilde Festival i krystalkuglen efter genrens næste stjerner. Rap-crewet tæller seks medlemmer – ASAP, LD, Dimzy, Monkey, SJ og Liquez – og er faktisk en del mindre grime end deres kolleger.

Det her er direkte fra gaden i syd-Londons Brixton, og 67 er mere inspirerede af Chicagos hårde drill-lyd end de speed-rappende kolleger fra den engelske hovedstad.

67 har indtil videre udgivet tre mixtapes, men fik for alvor hul igennem fra undergrunden med sidste års nummer to, ’In Skengs We Trust’. ’Lets Lurk’ – deres seneste udgivelse – udkom i september.


6. Trentemøller

Han spillede første gang på Roskilde Festival i 2005, og siden har Anders Trentemøller stået på den monstrøse Orange Scene hele to gange i 2009 og 2014.

I albumformat er den danske producer stærkt optaget af aldrig at gentage sig selv, og derfor har han selv bedt om at spille på Arena i 2017.

Et godt valg, for den store teltdug burde gøre det for en mere intens oplevelse, når han lægger vejen forbi med sit fjerde album ’Fixion’ og en blanding af pumpende postpunk og filmisk electronica.

Dette bliver Trentemøllers eneste danske festivalkoncert i sommeren 2017.

Læs også: Roskilde Festival afslører de første 14 navne til 2017

Læs også: 12 navne Roskilde Festival bør booke til Orange Scene