Code Walk ‘Doubler’: Dansk duo forener klublyd og afdæmpet electronica

Code Walk ‘Doubler’: Dansk duo forener klublyd og afdæmpet electronica
Code Walk.
Foto: Stephanie Stål.
Code Walk ‘Doubler’: Dansk duo forener klublyd og afdæmpet electronica - Doubler
4 6
Code Walk
'Doubler'

Ep, Ex Local

Om foråret pibler nye skud af elektroniske musik frem om kap med krokus og erantis, lige så spinkle og stædige. Men danske Code Walk har allerede slået rødder imellem fliserne og er gået i rotation. Og med allestedsnærværende Smerz, der yder henrivende coolness til åbningstracket – den forudgående single ’Guess What’ – er forventningerne til deres debut-ep høje på forhånd.

Smerz’ skabagtige stream of consciousness, som åbenbart spirer i markerne omkring Engelsholm, lader til at sætte samtidsstandarden, når elektronisk musik bliver påført et tekstunivers, og, ja, indrømmet; det er lige så vidunderligt forførende hver gang.

Derefter henter Code Walk den upbeat erfaring, de er berygtede for at præsentere live, ind i ep-formatets stramme kvadrat med ganske overbevisende trommesekvenser. De to fremadstormende fyre formår at pode klubrytmen med et jazzet, mere ambient udtryk, der træder frem på titelnummeret. Gennem innovativ percussion og synthstrømme skabes en platform for afveksling med den mere bidende technoundertone.

Selv om eksekveringen af ideen om klubegnet electronica virker stringent nok, er det i den opbyggende fase, at lydstrukturen er mest interessant. Ep’ens tre andre tracks (efter ’Guess What’) vækker alle pirrende dansetrang i begyndelsen, men bliver måske også en anelse forstrakte ud i noget, der minder mere om en taxatur end en fest. Her føles det som om, Søren Gregersen og Jesper Nørbæk ikke helt udnytter deres fulde, kreative mixerkapacitet ud over repetitionen, og måske endnu ikke tør vove at gøre det overdressed i stedet for casual. Der er i disse enkelte døde perioder stadig plads til at stramme kompositorisk op.

Til gengæld er det befriende at flyde med i passagerne af industrialitet, som blafrer rundt nede under invasionen af de mere effektprægede indslag, der på ’Rob’ især underholder med deres pudsigt iørefaldende løben op og ned af trommens massivitet. Ellers ligger de kunstneriske valg fint og skifter mellem stemningsbilleder og pulserende klar fire fjerdedelstakt.


Kort sagt:
Titelnummeret og sporadisk visionær studiementalitet bærer den slanke debut-ep igennem og tegner fremtiden spændende op for de to Code Walk-kammerater. Fjerde stjerne er givet for Smerz’ evigt bedårende techno-talkshow, der pimper ethvert forholdsvis anonymt projekt op til international skala.