Fem stærke øjeblikke på NorthSide lørdag

Fem stærke øjeblikke på NorthSide lørdag
Thomas Helmig var i snakkehumør.
Foto: Kasper Månsson/Soundvenue
Nogle gange er det ikke udelukkende koncerter i deres helhed, men også små enkeltstående momenter eller samlende tanker, som sætter aftryk dagen derpå. Du kan finde vores anmeldelser af lørdagens koncerter andetsteds på sitet, men her er en lille samling af gode øjeblikke på NorthSides andendag.

1. Thomas Helmigs charmerende smalltalk

»Hvad-hedder-det. Nu sætter jeg mig bag rattet, og så kører vi gennem natten sammen«.

Aarhus’ stolte søn var mere end veloplagt under sin koncert lørdag aften, som forenede publikum i eufori og fællessang. Flere gange blev der sludret og charmeret mellem numrene, og det gik ligeså rent ind som de mange hits. Der er bare noget smittende over en kunstner, som i den grad er på hjemmebane og i øjenhøjde med sit publikum.


2. Benal-Benjamins besøg hos Suspekt

Da Suspekt indtog NorthSide lørdag nat, havde de inviteret en broget flok af samarbejdspartnere med på scenen. Allerstærkest på gæstelisten fandt vi Benjamin fra Benal, der indtog scenen på ‘Fri’ med selvtillid og slagkraft, smækkede mikrofonstativet om på ryggen og rappede sine linjer med aggressiv energi og indlevelse, der var lige til gåsehudsregistret. Samarbejdet er vellykket – og i særdeleshed live, hvor Benjamins hårde, præcise flow spillede stærkt op ad Orgi-E’s sensuelle, skarpe ditto.


Keith Flint.

Keith Flint.

3. The Prodigys crowd control

Hvorom The Prodigys optræden var en kende uforløst, og de britiske ikoner ikke lykkedes med at få deres rock-/ravehybrid til at tykne til et helstøbt show, så er der ét trick i bogen, som altid tager røven på os: Keith og Maxim fik publikum til at sætte sig ned under ‘Smack My Bitch Up’ for derefter at kommandere hele crowden til at hoppe som besatte. Klassisk.


4. Publikums egne snaps på storskærmene

Det lyder som et simpelt trick, hvis effekt burde være indlysende, men faktisk er det et ganske nyt tiltag, at billederne på storskærmene afløses af NorthSide-publikummets egne videoer, imens koncerterne står på. Sådan et tiltag skal forløses med måde, for storskærmenes funktion er naturligvis først og fremmest at give overblik over aktiviterne på selve scenen – men det fungerer altså særdeles godt, når den flygtige eufori i øjnene på When Saints Go Machines største fangirl eller en spontan flashing flettes indimellem nærbillederne af kunstnerne. Det tilføjer noget demokratisk og umiddelbart til NorthSides orkestrerede kaos.


Ride_10062017 (3 of 6)

5. 90’erne var tilbage

Både Ride, The Prodigy og Richard Ashcroft (sidstnævnte med gavmilde pluk fra The Verves bagkatalog) beviste, at 90’erne åbenbart er de nye 80’ere. I hvert fald er de tilbage, big time. Og det rammer publikummet på NorthSide, som gennemsnitligt er lidt ældre end på for eksempel Roskilde, lige i røven, eller måske rettere hjertekulen. Man skal ikke undervurdere nostalgi, og ‘Bitter Sweet Symphony’ var altså magisk.

Se alle vores anmeldelser fra NorthSide HER.