Kompromisløse Justice skabte forløsende fest på Roskilde Festival

Kompromisløse Justice skabte forløsende fest på Roskilde Festival
5 6
Justice

Koncert, Roskilde Festival, Orange Scene

Når man baner sig vej gennem Roskilde Festivals campingområde og skuer det ene rave efter det andet, kan man foranlediges til at tro, at den elektroniske populærmusik styrer mod afgrunden. Har du et tungt beat og et ondt drop, har du et feststemt publikum. Natten til torsdag beviste Justice, at festen kan forenes med kunstnerisk integritet.

Iført satinjakker marcherede Xavier de Rosnay og Gaspard Augé ind på Orange Scene og tog plads ved en veritabel fæstning af Marshall-forstærkere. De stod som silhuetter i en røgsky med front mod hinanden, og da de først begyndte at dreje på knapperne, omdannede de straks festivalpladsen til et pulserende diskotek.

‘Safe and Sound’ fra duoens seneste album ‘Woman’ skød festen i gang med bombastisk kor og funkbas, inden megahittet ’D.A.N.C.E.’ blev teaset i brudstykker. Man troede, det var et forvarsel om en snarlig kulmination, men sangen kom aldrig igen. Og det var sigende for Justices kompromisløst kaotiske setliste.

Mens forstærkerne lyste om kap med bandets vartegn, et knejsende krucifiks, viklede sangene sig nemlig ind og ud af hinanden, så man dårligt kunne skelne dem fra hinanden. ’We Are Your Friends’ nåede kun kort at opildne til fællessang, inden den gav plads til discostrygerne fra ’Phantom Pt. II’, og ’Stress’ udfordrede øregangene midtvejs i settet med sin elektroniske støjmur.

Det var en hårdtpumpet tour de force, en hovedkulds rejse ind i et hybridunivers, hvor disco, house, hård rock og funk forenes naturligt. Men det var ikke for feinschmeckere; det var for alle. Justice havde et solidt tag i den svulmende menneskemængde, der hoppede og dansede og stødte sammen i frådende ekstase, mens regnen begyndte at sile ned i lysinfernoet.

Kun den lovlig bastunge fortolkning af ’Audio, Video, Disco’ fra albummet af samme navn fremstod en anelse letkøbt. Ellers havde Justice held med at sætte tusinder af festivalgængere i sving uden antydningen af leflen.

Til slut forlod Augé nonchalant scenen, mens de Rosnay fandt fodfæste i publikums hænder. De er rockstjerner, der drejer på knapper i stedet for at flænse guitarstrenge. Og natten til torsdag slog de fast, at den elektroniske fest ikke behøver at være fordummende.

Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival