Code Walk: »Det er fedest, når en oplevelse kan ændre vores tankegang om noget«

Code Walk: »Det er fedest, når en oplevelse kan ændre vores tankegang om noget«
Code Walk.
Foto: Stephanie Stål.

I foråret skød første knop fra den lovende danske duo Code Walk i form af ep’en ‘Doubler’. Her forener det københavnske producerpar kølig klublyd og afdæmpet electronica blandt på den stærke Smerz-gæstede single, ‘Guess What’, som Soundvenue netop har kåret til en af halvårets 10 bedste danske sange.

Efter at have indtaget både Spot og Distortion er Code Walk aka. Jesper Nørbæk og Søren Stenbjerg Gregersen nu klar til at lukke denne uges Musik i Lejet lørdag som en del af natprogrammet Nat i Lejet, præsenteret af Soundvenue.

Hvad udgør en helt eminent elektronisk live-oplevelse for jer?
»For os handler det om de samme ting, som det handler om til alle andre koncerter. Det er altid fedest, når en oplevelse kan ændre vores tankegang om noget. Om det så er Infernal, der har det vildt over banjo i Tivoli, et live-stream af et dj-set med Matrixxman eller Autechre, der spiller en times digitalt smadder i et fuldstændigt mørkt rum, så skal der for os altid være et element af noget, som vi ikke helt forstår«.

Hvilken oplevelse stræber I efter at give publikum? Føles den ultimative oplevelse begrænset af, at I som elektroniske kunstnere er “bundet til pulten”?
»Vi er bundet til pulten i lige så høj grad, som en guitarist er bundet til sin guitar. Hvis vi har lyst til at stagedive og kaste lagkager fra scenekanten, er der intet teknisk, der stopper os. At vi er placeret rimeligt statisk på scenen handler mere om, at vi ikke synes, vores person som sådan skal være fokus for forståelsen af vores musik«.

»Vores musik er ikke kun lavet til dansegulvet, men når du er til koncert, er det en rigtig god mulighed for at få en mere kropslig oplevelse af musikken. Det opnår vi altid bedst, når folk omkring os ikke kun stirrer lige frem, men ser hinanden i øjnene og danser. Så i en ideel situation er der fx lige så meget fokus på lys blandt publikum som på scenen. I vores øjne skaber det en situation, hvor man kan have større fælles glæde af musikken og måske endda glemme, hvad man selv hedder et kort øjeblik.

Vi går selvfølgelig også op i, hvordan det ser ud på scenen, og arbejder tæt sammen med nogle dygtige visuelle kunstnere, Sort Støj og Yilmaz Zen, om at skabe et indtryk med pixels, der understreger det univers, vi skaber med lyd«.

Hvordan kommer de mere subtile detaljer i jeres musik til deres ret på en scene – særligt når I spiller på så festfordrende et tidspunkt som til Musik i Lejet, hvor I lukker festivalen lørdag nat?
»For os er det præcis i festen, vi kan give os hen til musikken på en måde, hvor det i nogle tilfælde kan blive mere intenst end en god sofalytter. Der sker et skift i fokus for os, hvor det handler mere om det overordnede flow og situationen som helhed. Det er som om, tiden bliver tættere, og det kan gøre, at man måske ikke husker tilbage på en bestemt hi-hatsound, men nærmere et overraskende skift i stemning eller en langtrukket spænding. Begge måder at lytte på er vigtige, men de kan noget forskelligt«.

Hvad bliver det næste skridt på vejen for Code Walk?
»Lige nu arbejder vi på en ny udgivelse. Formatet kender vi ikke endnu, men vi skriver nye ting og færdiggør ældre skitser, og så ser vi senere på, hvordan det giver bedst mening at udgive det«.

Code Walk spiller til Musik i Lejet lørdag som en del af natprogrammet Nat i Lejet, præsenteret af Soundvenue.