Kendrick Lamars 30 vigtigste citater i stort nyt interview: »Næsten alle mine bedste venner er i fængsel«

Kendrick Lamars 30 vigtigste citater i stort nyt interview: »Næsten alle mine bedste venner er i fængsel«
Foto: Frazer Harrison/Getty Images
Kendrick om alt fra 'Damn'-tematikker og Afrika-dannelsesrejser til ghostwriters, wack artists og samarbejderne med Bono, Future og Taylor Swift.

Det er bestemt ikke hver dag, et musikmedie formår at tiltuske sig en interviewsession med Kendrick Lamar. Men det lykkedes magasinet Rolling Stone, der netop har udgivet et omfattende coverinterview med rapperen, som åbner op for sine tanker omkring en ufattelig bred vifte af emner.

Interviewet fandt sted i sidste måned i forbindelse med en koncert i Georgia, hvor Rolling Stone-journalist Brian Hiatt fangede Kendrick inden showstart – iklædt et ferskenfarvet joggingsæt, hvide Nike-sneaks og med en grøn juice (kål, æble og spinat; »shit good«) i hånden.

Vi har samlet de 30 vigtigste og mest underholdende udtalelser herunder. Hele interviewet kan læses hos Rolling Stone HER.

1. Om sin største last
»Min største last er, at jeg er afhængig af at forfølge det, jeg gør. Det bliver til en last, når jeg lukker af overfor folk, der rent faktisk bekymrer sig om mig, fordi jeg er så dedikeret til at sprede mit budskab«.

2. Om sin barndom
»Ud fra hvad min familie fortæller mig, tog jeg tingene som en mand – derfor kaldte de mig ‘Man Man’. Det medførte et stigma i forhold til at reagere som et barn; hvis jeg slog mig, forventede de, jeg ikke ville begynde at græde«.

3. Om modenhed
»Det kom af at være sammen med ældre motherfuckers, man. Jeg var syv år gammel, da jeg tacklede i fodbold med 14-årige. (…) Jeg har altid været lav. Alle var altid både større og ældre end mig. Det gav mig en indsigt i andre mennesker«.

4. Om at vokse op med en faderskikkelse
»Det lærte mig, hvordan jeg skulle forholde mig til følelser. Bedre end en del af mine jævnaldrende. Når du ser børn gøre ting, verden vil kalde skadende eller en trussel, er det fordi, de ikke ved, hvordan de skal forholde sig til deres følelser. Når du har en far i dit liv, så gør du noget, og så ser han på dig og siger: ‘Hvad fanden laver du?’ Sætter dig på plads. Får dig til at føle dig så lille. Det var et privilegium for mig«.

5. Om at tackle barndomstraumer
»Du ved – der var en masse mothafuckin’ fester og en masse humor, der sommetider blokerede for alt det fucked up shit, jeg har set. Alt det sjove shit med mine crazy-ass onkler og min far – han er sjov as fuck. Min mor er en crazy-as-fuck, sjov, kærlig person. Disse ting opvejede det negative shit, hjalp mig til at forstå tragedier frem for at lade dem knække mig«.

6. Om at blive sammenlignet med en hellig munkeskikkelse
»Jeg tror, det går tilbage til dengang, jeg var barn. Det føltes som om, jeg altid var oppe i mit eget hoved. Jeg er stadig sådan af natur. Jeg tænker altid. Jeg mediterer altid over nutiden eller fremtiden«.

7. Om sin første tur i studiet
»Da jeg var i studiet første gang, sagde Top Dawg (pladeselskabsdirektør Anthony ‘Top Dawg’ Tiffith, red.): »Man, that shit wack«. Andre kunstnere deromkring ville ikke kunne klare det. Men det fik mig til at gå tilbage ind i boksen og knokle hårdere«.

8. Om sjov
»Alles forståelse af ‘sjov’ er forskellig. Min er ikke druk. Jeg drikker en gang imellem – fra tid til anden. Jeg kan lide at se folk fra mit nabolag; folk, der lige er kommet ud af fængslet efter fem år, at se deres ansigter, når de tager til New York, når de tager ud af landet. Shit, for mig er dét sjov. Du ser det gennem deres øjne, og du ser dem lyse op«.

9. Om hvad, der får ham til at grine
»Shit, alt får mig til at grine. Alt. Fyren derovre (peger på kameramanden, red.). Han har noget under sin hat, der får mig til at flække, hver gang han tager den af. Jeg vidste ikke engang, Gud havde opfundet hårgrænser som den. That shit is terrible! (griner). Jeg siger altid, at de bedste entertainere er nødt til at have den ledeste former for humor for at være i stand til at tage smerte og omdanne det til latter«.

10. Om ikke at have udtalt sig så meget om Donald Trump
»Skal vi blive ved med at snakke om det, eller skal vi gøre noget? Man når til et punkt, hvor man bliver træt af at tale om det. Det tynger dig, og det dræner dig for energi, når du taler om noget eller nogen, der er fuldkommen latterlig«.

11. Om tematikkerne på ‘Damn’
»(…) Jeg påtog mig opgaven at tage handling i mit eget samfund. På pladen valgte jeg at undlade at tale om, hvad der sker i verden eller de situationer, de sætter os i. Tal ud fra selvet; reflekter over selvet først. Det er der, den første ændring vil komme fra«.

»Når du ser sangtitlerne på dette album – dette er alle mine følelser og alle mine udtryk for, hvem jeg er. (…) I sidste ende ser jeg mig selv i spejlet«.

12. Om at holde hovedet koldt trods succes
»Tænk på det sådan her: Den livsstil, jeg har nu, har kun stået på i hvad – fem år. Siden 2012. Før det gik der hele to årtier med ikke at vide, hvad der skulle ske. Det er stadig indlejret i mig«.

13. Om definitionen af en »wack artist« (som han synger om på ‘Element’)
»En wack kunstner bruger andre folks musik for at blive anerkendt. Folk, der er bange for at bruge deres egen stemme, jagter andres succes og deres ting, men løber væk fra deres egne ting. Det er det, der fortynder hele spillet. Det er ikke alle, der kommer til at være en Kendrick Lamar. Jeg fortæller jer ikke, I skal rappe som mig. Vær jer selv. Så simpelt er det«.

14. Om ghostwriters
»Det afhænger af det forum, du sætter dig selv i. Jeg har kaldt mig selv ‘den bedste rapper’. Jeg kan ikke kalde mig selv den bedste rapper, hvis jeg har en ghostwriter. Hvis du siger, du er en anden type kunstner, og du ikke rigtigt bekymrer dig om kunstformen i at være den bedste rapper, så er det sådan – lav noget god musik. Men titlen, den vil ikke være der«.

15. Om at skulle leve op til at være den bedste rapper
»Det er den udfordring, der holder mig kørende. Kan jeg overgå mig selv igen? Kan jeg lave et bedre rim, end jeg gjorde sidste gang? Det er hele sagen. Hvis det ikke var der, var jeg stoppet efter ‘good kid’, efter jeg havde mit første platinalbum. (…) det er altid en jagt imod at se, om man ikke blot stadig er sand mod kulturen, men også stadig kan generere en kreativ proces, der er naturlig for dig, der kan udfordre dig«.

16. Om samarbejdet med Bono
»Vi havde et andet nummer, vi skulle have lavet sammen. (…) Jeg havde tilfældigvis et album på vej, så jeg spurgte ham: ‘Yo, vil du gøre mig den ære at lade mig bruge dette nummer, bruge denne idé, jeg gerne vil sætte sammen, fordi jeg hører en bestemt type 808, en bestemt tromme til den’. Han var åben overfor det«.

»Bono har så meget visdom og viden i musik og i livet. Jeg kunne snakke i telefon med ham i timevis. De ting, han gør rundt omkring i verden, når han hjælper folk, er inspirerende«.

17. Om sin tur til Afrika
»Det føltes som et sted, jeg hørte til. Så enkelt var det. (…) Det gav mig et helt andet perspektiv på, hvor jeg kommer fra. Hvad vi laver i byen Compton, og hvordan verden er så meget større end byen Compton. Det forfulgte mig helt tilbage til studiet. Det føltes underligt, da vi skulle forlade det og tilbage i flyet. Vi sagde alle sammen det samme: ‘Damn, vi er nødt til at komme tilbage til den by. Dette her er hjem, for real’«.

18. Om besøget i Nelson Mandelas fængselscelle
»Man kunne mærke ånderne der, der sagde: ‘Tag en del af historien med tilbage til dit samfund’. Det var præcis det, jeg gjorde. ‘To Pimp a Butterfly’ er mig, der taler med mine homeboys med den viden og visdom, jeg fik«.

19. Om tilblivelsen af ‘Humble’
»Først var der beatet. Mike Will (producer Mike Will Made-It, red.) sendte beatet over. Alt jeg kunne tænke var ‘The Symphony’ (Marley Marl, red.) og de tidligste hiphopøjeblikke, hvor det er kompleks simplicitet, men også nogen, der rykker noget. Beatet føles som min generation, lige nu. Det første, jeg tænkte, var: ‘Be humble’.

20. Om at have lavet et nummer 1-hit (‘Humble’)
»Det bliver tricky, fordi du havde ét stort nummer, men kan du bibeholde integriteten på samme tid. Det er ikke alle, der kan gøre det – wink-wink (griner). (…) Så længe kunstneren stadig er sand overfor hiphop-håndværket og kulturen i det, er det, hvad det er«.

21. Om ‘Love’ – hans hidtil mest poppede nummer
»Vi kalder det ear candy. Der er ear candy, og der er corny. Du er nødt til at have et utroligt øre og et utroligt hold for at genkende det; for at kende forskellene. Det tager mange års erfaring. Mange års wack shit (griner) og at vide, hvad der fungerer for dig, og at vide, hvornår du kan gå ud af din egen kasse og prøve ting, der føles godt, og samtidig være dig selv«.

22. Om ‘Damn’ sammenlignet med hans tidligere album
»Det oprindelige mål var at lave en hybrid mellem mine to første kommercielle album. Det var vores fuldkomne fokus; hvordan det skulle gøres lydmæssigt, lyrisk, gennem melodi – og det kom ud præcis, som jeg havde hørt det inde i mit hoved. Det er alt sammen dele af mig. Min musikalitet har drevet mig, siden jeg var fire år gammel. (…) At gå fra ‘To Pimp a Butterfly’ til ‘Damn’ – det shit kunne have styrtet i grus, hvis det ikke var eksekveret rigtigt«.

23. Om at ‘Bad Blood’ med Taylor Swift i virkeligheden var tilsvining af Katy Perry
»(griner) Nej, det vidste jeg ikke, bro. (…) Hvilket gør det endnu sjovere nu, helt sikkert. Det er langt fra min bekymring. Jeg er helt sikkert nødt til at holde mig ude af det. Det er en real beef (griner)«.

24. Om skuespiltilbud
»Så skulle jeg være 110.000 procent inde i det. Det er et skill, et talent folk bruger års øvelse på at perfektionere. At jeg bare skulle hoppe ud i det, fordi jeg er Kendrick Lamar – det skulderklap tager jeg ikke. Jeg venter, indtil jeg kan tage noget tid ud til at studere håndværket. Lige nu glider jeg nærmere i retning af at instruere«.

25. Om samarbejdet med Future (på ‘Mask Off’-remixet)
»Han er sin egen type geni. Jeg har set ham i studiet. Måden han kommer på en melodi er (knipser med fingrene) sådan her. Du er nødt til at tale en bestemt type sprog og have nærstuderet musik – ligesom jeg har – for det, han har lavet. Jeg er sikker på, han er vokset op med tonsvis af r’n’b. At se ham komme på melodier, det er et helt andet game«.

26. Om hvornår han fandt sin egen stil
»Jeg tror, det var den dag, jeg besluttede, jeg ville bruge mit rigtige navn: Kendrick Lamar (i stedet for K-Dot, red.). Og virkelig bare fortælle min historie. Da jeg først gjorde det, blev det lettere for mig at finde min egen stemme, fordi ingen kan fortælle min historie, som jeg selv kan«.

27. Om indlevelse
»(…) Du kommer et sted hen (når du optager et nummer, red.) emotionelt, og så kommer du damn tæt på at blive en robot til den følelse. Man bliver ved med at optage igen og igen. Det er når du rigtigt zoner ud, du rigtigt får en forbindelse med publikummet. De kan høre det shit, ligesom i Eminems ‘The Way I Am’, Jay-Z’s ‘Song Cry’, Tupacs ‘Dear Mama’. Man kan mærke, de historier og ideer virkelig ramte noget i dem«.

28. Om sin depression
»Fra nu af er jeg okay. Jeg vil ikke sige, jeg er tilfreds. Jeg vil ikke bruge det ord. Jeg er ikke tilfreds endnu«.

29. Om selvdestruktion i musikbranchen
»Alt er inden for rækkevidde, alt du vil have, alt du har brug for. Når kameraerne er på dig – alt, du har brug for. Men i virkeligheden er du den, du er, når lysene er slukket. Det hele handler om, hvor meget disciplin, du har«.

30. Om fremtidsoptimisme
»Jeg er helt sikkert motherfucking optimistisk. Jeg ville ikke være her, hvis jeg ikke var det. Come on, det her shit sker ikke for alle. Næsten alle mine bedste venner er i fængsel. 40 år plus. De vil se billeder fra alle shows. De siger: ‘Du er nødt til at være optimistisk as fuck for at være, hvor du er. Det havde vi ikke; glasset var altid halvt tomt’. Det handler ikke kun om at være optimist. Det handler om at være ansvarsfuld. Man kan tale nok så meget om drømme og ‘hvad jeg vil’, men man er nødt til at handle«.

Læs også: Kendrick Lamar og Rihanna tester loyalitetsbåndet til ekstremer i ny ‘Loyalty’-video