De største internationale hiphop tracks lige nu – lyt til ’Flow på Spotify

Alle Jay-Z og Beyoncés fællesnumre rangeret fra værst til bedst

Alle Jay-Z og Beyoncés fællesnumre rangeret fra værst til bedst
Beyoncé og Jay-Z.
Foto: Duane Prokop/Getty Images
Beyoncé og Jay-Z har netop annonceret, at de giver fælleskoncert i Parken den 23. juni på deres 'On the Run 2'-turné. Ægteparret har indspillet en del numre sammen gennem tiden, og siden 2002 har der i alt været 12 sange, hvor de begge er krediteret som optrædende. Vi har rangeret dem alle fra værst til bedst, og det siger selvfølgelig sig selv, at vi helst ser setlisten i Parken blive fyldt op med sangene i bunden af siden her.

12. Jay-Z feat. Beyoncé ’Hollywood’ (2006)

Der er en særlig form for dovne, lige lovligt dekadente Neptunes-beats fra midt-00’erne, der bare ikke ældes godt. Produktioner der måske kredser for detaljen, men aldrig bliver mere end småkedeligt bagtapet. ’Hollywood’ er et af dem, og det bliver ikke bedre af, at det er en sang fra Jay-Z’s svageste fase omkring ’comebacket’ med albummet ’Kingdom Come’ i 2006. ’Hollywood’ inkarnerer alt, hvad der var galt med det album: Det er selvfedt, dovent og kreativt dødt – endda i sådan grad, at ikke engang Beyoncé kan redde sangen.


11. Jay-Z feat. Beyoncé ’Part II (On the Run)’ (2013)

Jay-Z og Beyoncé udgav i slutningen af 2002 deres første fælles track, ”03 Bonnie & Clyde’. Lidt over ti år senere indspillede de en fortsættelse i form af ‘Part II (On the Run)’, der nu har lagt navn til hele to turneer.

Fortsættelsessange kan sagtens fungere. Kig blot på Jay-Z’s egen ‘Dead Presidents II’ fra 1996. Men ‘Part II (On the Run)’ misser alt, der gjorde den første så mindeværdig (mere om det længere nede på listen).

Sangen handler om at være tryg i sin forelskelse på trods af en voldelig hverdag, hvor parret er på flugt fra politiet. Det er ganske vist naturligvis en allegori over, hvordan pressen konstant jagter dem, men uanset om man tolker sangen allegorisk eller ej, er problemet det samme: Man kan simpelthen ikke mærke, at der er nogen jagt eller nogen frustration i deres verden. Lyden i sangen er mere soveværelses-r’n’b end en søgen efter tryghed, og der er ikke den aura af attitude, der gennemsyrede originalen. ‘On the Run’ kunne næppe være en mindre passende titel, når sangen er så stillestående.


10. DJ Khaled feat. Beyoncé & Jay-Z ‘Shining’ (2017)

Beyoncé har flirtet med deciderede rap-flows de seneste år, og det er faktisk redningen for den ellers ikke alt for spændende ’Shining’. Det lidt søvnige nummer bliver nemlig vækket til live af sangerindens særdeles selvsikre flows. Hun har lidt af PartyNextDoors sangrap-intonationer, og så mestrer hun bare den der ekstremt kæphøje tilgang, som hun også har vist på ’7/11’ og ’Feelin Myself’. Men ’Shining’ er alligevel en lidt generisk sang – det er nok også derfor, DJ Khaled fik lov til at få den.


9. DJ Khaled feat. Jay-Z, Beyoncé & Future ‘Top Off’ (2018)

Man siger, at for mange kokke fordærver maden, og få numre gør dette tydeligere end ‘Top Off’: Der er virkelig mange dele af sangen, der virker, men den ender som lidt af en rodebutik. Både Jay-Z og Beyoncé tilgår dette nummer med virkelig meget attitude, og når sangen er slut, er man ikke et sekund i tvivl om, at de er disse tiders stærkeste power couple.

Instrumentationen er til gengæld et alt for gennemsnitligt og endda ret forældet trap-beat. Det lyder som noget, Juicy J kunne have rappet over tilbage i 2013. Futures hook er ikke meget bedre. Det er ensformigt, og hans stemme er alt for hypet i forhold til, at omkvædet blot handler om at løfte taget fra en cabriolet. Stort set intet af resten af sangen handler heller om biler. Future og Khaled ødelægger virkelig dette track, der ellers potentielt kunne have været alt det, ‘Part II (On the Run)’ ikke formåede at være.


8. Jay-Z & Kanye West feat. Beyoncé ‘Lift Off’ (2011)

Hvor ‘Top Off’ er et eksempel på, at Beyoncé bliver ødelagt af dårlig produktion og et latterligt hook, er ‘Lift Off’ et eksempel på, hvordan hun med nød og næppe redder et ellers ret ringe track, der er i skarp konkurrence med ‘Drunk and Hot Girls’ om at have det værste beat, Kanye West nogensinde har produceret (men hey, stadig et Kanye-beat).

Lyden er så overgearet, at det næsten gør ondt, og de mange trap-lydende hihats føles enormt malplacerede. Både Kanye og Jay-Z underpræsterer: Kanye med noget, man næsten kunne kalde proto-mumblerap, og Jay-Z med linjer som »Earth is boring to ’em, shit is making my dick soft«.

De får dog begge utrolig kort tid i rampelyset. Størstedelen af sangen er heldigvis Beyoncé, og hun formår rent faktisk at bringe den grandiose stemning, som nummeret hele vejen igennem desperat forsøger at skabe.

Annonce

7. Beyoncé feat. Jay-Z ’That’s How You Like It’ (2003)

Det her er faktisk lidt af en glemt diamant: En sukkersød r’n’b-sang med rapper-feature som man lavede dem i start-00’erne. Tænk Ja Rules mange hits eller Fabolous’-klassikerne ’Into You’ og ’Can’t Let You Go’.

Beyoncé rapper om, at hun kan lide Jay-Z’s rå stil, lidt ligesom på Destiny’s Child-hittet ’Soldier’, og Jay-Z lyder bare ung på en måde, som han ikke lyder på nogle af deres andre fælles sange. Det er ret genialt at høre de to senere superstjerner lave den her ret uskyldige og klassiske kærlighedssang – det er som om, de ikke helt har fundet deres egne, karakteristiske stemmer endnu, men nærmer sig hinanden mere forsigtigt gennem konventionelle lyde.


6. Beyoncé feat. Jay-Z ’Déjà Vu’ (2006)

Beyoncé og Jay-Z havde lavet sange sammen i et par år inden da, men det var med Beyoncé-albummet ‘B-Day’ i 2006, at de virkelig cementerede sig som et par, der hang uløseligt sammen. ‘Déjà Vu’ er et eksempel på Beyoncés mest funky side – på mange punkter kunne det næsten lyde som et glemt Michael Jackson-nummer. Basgangen går lige i dansefødderne, og den der intro rammer lige det der sweet spot, hvor den er så corny, at det ikke er til at stå for.

Jay-Z’s flow er umiskendeligt lækkert, også selv om han ikke rigtig siger noget. Sangens eneste svage punkt er nok netop, at tekstuniverset lidt vader i klicheer.


5. Jay-Z feat. Beyoncé ‘Family Feud’ (2017)

Er det her teknisk set et fællesnummer? Det er det officielt, men der er ingen tvivl om, at blandt sangene på denne liste, er dette nummeret, hvor én kunstner tager mest af pladsen. Beyoncé står for outroen, og ellers optræder hendes vokal få steder i løbet af sangen, så det er først og fremmest en Jay-Z-sang.

Det er til gengæld en rigtig god Jay-Z-sang, og det er én, der ret godt opsummerer alt, der fik ‘4:44’ til at være hans bedste album i lang tid. Han reflekterer grundigt over sin situation – både som rapper, men også som far og som ægtefælle. Det blide, gospel-orienterede beat støtter flot op om Jay-Z’s kølige flow, der udtrykker en vemodig sindsro og en modenhed, han i så mange år fejlslagent forsøgte at etablere med album som ‘The Blueprint III’ og ‘Magna Carta Holy Grail’.


4. Beyoncé feat. Jay-Z ’Upgrade U’ (2006)

Den her sang er virkelig profetisk, for ‘Upgrade U’ var præcis, hvad Beyoncé gjorde for Jay-Z.

Ja ja, Jigga var allerede en af de største rappere nogensinde i 2006, men her får vi en forsmag på, hvilke dimensioner der ventede.

»You need a real woman in your life«, synger Beyoncé over den slags bragende, hornbaserede beats, hun så tit har brugt på sine hits: Det her kunne være soundtracket til montage-scenen i filmen om Jay og Bey, hvor de går fra at være separate stjerner til for alvor at stråle igennem som ikonisk duo.


3. Jay-Z feat. Beyoncé ”03 Bonnie & Clyde’ (2002)

I 2002 var det ikke ligefrem en ny ting for gangsta-rappere at lave kærlighedssange, men det er svært at pege på andre, der indtil da havde gjort det lige så veludført som Jay-Z’s ”03 Bonnie & Clyde’, hvor Jay og Bey indtog rollen som forelskede gangsters.

I modsætning til den mislykkede fortsættelse, ‘Part II (On the Run), mærker man dybe, mørke undertoner i løbet af hele nummeret, men man mærker også et sammenhold. Et sammenhold, der ganske vist er romantisk, men som samtidig på andre punkter læner sig op af, hvordan gangsta-rappere altid har rappet om sammenhold.

Beyoncé og Jay-Z havde været kærester i et par år, inden de gav os denne sang, og selv om teksten naturligvis beskriver et fiktivt scenarie, føltes selve forholdet naturligt. Hvor mange kærlighedssange fra hårdføre rappere enten bliver for meget kærlighedssang eller for meget gangsta-rap, er balancen på ”03 Bonnie & Clyde’ helt eminent.


2. Beyoncé feat. Jay-Z ’Drunk In Love’ (2013)

Sex! Alkohol! Kærlighed! Surfboards!

’Drunk In Love’ indkapsler beruselsen i kærligheden perfekt – især den slags, ehm, fysiske dragning, der kan opstå, når alkohol også er involveret. Ja, det er en sang om beruset sex, men samtidig en smuk sang, der indkapsler en følelse af ren eufori i et forhold.

Der er noget intimt og smukt ved ‘Drunk In Love’, der mangler i de mere maksimalistiske Beyoncé-Jay-duetter. Videoen viser det meget godt: En tipsy Beyoncé danser rundt på stranden og synger ret så euforisk om at ville forføre ægtemanden. Det er også her, vi får Beyoncés ikoniske »surfboard«-linje.

Vi følger den berusede, nærmest euforisk forelskede fuldskab indtil næste morgen, hvor de to ægtefæller vågner på køkkengulvet og tænker »how the hell did this shit happen, oh baby«.

Woh, hvad fanden skete der lige? Sådan har man det også efter at have hørt sangen.

1. Beyoncé feat. Jay-Z ’Crazy In Love’ (2003)

Ja, ja: Det er den, alle regnede med ville være nummer et. Men det er der også en grund til!

Det er ikke bare det bedste nummer, de to har samarbejdet på, det er også noget af det allerbedste, nogen af dem nogensinde har rørt ved – helt deroppe ved siden af ’99 Problems’, ‘Irreplaceable’, ‘Izzo (H.O.V.A.)’ og ‘Sorry’. Det ville ikke være dristigt at kalde det en af årtusindets bedste (pop)sange. På ingen måde.

‘Crazy In Love’ var den første single fra Beyoncés solodebut, og assisteret af et genialt lille hornriff, et fængende som bare pokker hook og en intro fra en af tidens største rappere, var det tydeligt fra første sekund, at Beyoncé havde etableret sig som mere og andet end bare ‘hende fra Destiny’s Child’.

Måden omkvædet er skruet sammen på lægger helt naturligt op til, at nummeret bliver mere og mere intenst som det skrider frem, og selv om Jay-Z’s cool-as-fuck vers lægger en lille dynamisk dæmper på tracket, øger det blot trykket og leder op til en festfanfare af et afsluttende omkvæd. Det omkvæds kraft er så eksplosiv, at kun en sanger af ypperste kaliber vil kunne levere de. Det er Beyoncé tydeligvis.

For lige at vende tilbage til Jay-Z’s vers – det her er noget af det bedste, han nogensinde har skrevet. Det er enormt let at forstå den generelle meddelelse af det, han siger, men hver eneste linje er fyldt med finesse og detalje. Det er et helt lille kunstværk af ordspil og overlappende betydninger. Men først og fremmest formår det at bygge op til, at Beyoncé skal afslutte sangen med manér – og det gør hun.

Under introen siger Jay-Z »It’s history in the making«, og det fik han godt og grundigt ret i.

Læs også: Beyoncé og Jay-Z’s nye turné er lig med et fællesalbum – er det ikke?