Kaspar Kaaes dansksprogede solodebut er et klassisk poprockalbum om et forlist forhold

Kaspar Kaaes dansksprogede solodebut er et klassisk poprockalbum om et forlist forhold
Kaspar Kaae.
Foto: Martin Thaulow
Kaspar Kaaes dansksprogede solodebut er et klassisk poprockalbum om et forlist forhold - Jeg begyndte at gå
3 6
Kaspar Kaae
'Jeg begyndte at gå'

Album, Playground

I disse tider er scenen med modne mænd, der tidligere har sunget på engelsk og nu vender sig mod dansksproget musik, ved at være lidt trang. I kølvandet på blandt andre Huss, Hjelm, Lorenzen og andre med ophobet livserfaring er det nu Cody-frontmand Kaspar Kaaes tur til at prøve kræfter med både modersmålet og livet som solokunstner.

Baggrunden for Kaaes sprogskiftende solodebut er efterhånden en klassiker inden for musikalske brudflager og skift i udtryk. Det er nemlig historien om et forlist kærlighedsforhold og om vejen tilbage til at finde sig selv. Mængden af album, der behandler dette emne, er enorm. Hvilket i sagens natur afføser en masse ligegyldige udgivelser og nogle få fantastiske.

Kaaes bidrag til denne historik hælder desværre mest til førstnævnte. ’Jeg begyndte at gå’ er selvfølgelig ikke ligegyldig, men rent æstetisk er albummet ikke overvældende. Numrene bider aldrig rigtigt fra sig, musikken kommer aldrig ud over sin komfortzone, og det samlede indtryk ender med at fremstå en smule lunkent.

Numre som ’1-2-3’ og titelmelodien er udmærkede bud på klassisk poprock med fængende melodier og catchy riffs, mens ’Rundt i ring’ er albummets bedste skæring – den læner sig op ad noget mere løssluppet end resten af pladens polerede udtryk.

Albummet er dog trods sine kun otte skæringer i fare for at blive for trivielt. ’Vend dig’ leder tankerne hen mod Lars H.U.G., men uden den lidende, smertelige og svulmende patos, som gør H.U.G. til et unikum. Og generelt falder Kaaes numre på, at de ikke rigtig dykker ned i kærlighedens dybeste afkroge eller vanvittige eufori. Det bliver aldrig rigtig skidt eller rigtig godt, og hvis man skal lave et album om den store kærlighed, skal det være ekstrem beskidt og altopslugende, ikke en pæn og gylden middelvej.

Her får vi en melodiøs poprockudgivelse uden de helt store overraskelser eller satsninger. Kaae er meget tro mod sig selv, men når der fra hans side lægges op til et skift i sprog og indhold, burde det også skinne tydeligt igennem på lydsiden.


Kort sagt:
Kaspar Kaae fra Cody er gået solo – på dansk. Hans debut er et klassisk poprockalbum om et forlist forhold, men musikken og teksterne bider ikke rigtig fra sig og ender som et lunkent resultat.