Det nyeste hiphop finder du på ’RapCaviar’ på Spotify – opdateres hver uge

Hiphoppens fem mest sublime storytelling-tracks – ifølge Pede B

Hiphoppens fem mest sublime storytelling-tracks – ifølge Pede B
Pede B.
Foto: Emil Vinther Sørensen/Soundvenue
Storytelling er en af hiphoppens klassiske traditioner, men de seneste år har disciplinen været tæt på at uddø. Pede B er en af de få, der holder historierne i live. Her er fem storytelling-tracks, som han synes er blandt de mest sublime i hiphoppens historie.

Storytelling-sange er blandt hiphoppens ældste og mest ædle traditioner. Alle legenderne dyrkede genren: Biggie skrev den fængslende ‘I Got A Story To Tell’, Nas lykkedes gudhjælpemig med at fortælle en hel historie baglæns på ‘Rewind’, og Ice Cube fortalte om en dag, der bare ikke kunne blive bedre på ‘Today Was A Good Day’. Den rapper, der alment er kendt som den største hiphop-historiefortæller er nok Slick Rick; den enøjede New Yorker med de mange kæder og den britiske accent, der skabte surrealistiske eventyr som ‘Children’s Story’ og ‘Mona Lisa’.

Men genren nyder ikke samme popularitet, som den gjorde engang. Måske fordi hiphoppens fokus er gået væk fra komplekse tekster og avancerede versstrukturer. Især i Danmark er historiefortællings-rap en døende disciplin.

Heldigvis findes der folk som Pede B, der holder historierne i live – senest på albummet ‘Over askeskyen 3’, der havde en række storytelling-tracks.

Vi spurgte den danske rapper, hvilke numre han synes har fortalt de mest fængslende historier.


1. Dave East ‘Keisha’

»De fleste kender ham fra benhårde pistol- og percocet-poppende-linjer i bedste gangsterstil anno 2018, men Dave East er også mand for at fortælle en historie gennem musikken. Titelnummeret på albummet ‘Keisha’ er en fortælling, hvor det stærke køn snyder Dave for en masse værdigenstande. Et album senere havde rapperen faktisk også en solid efterfølger til historien«.


2. Eminem ‘Stan’

»Alle kender ‘Stan’. Et af Eminems største hits, hvor han fra en superfans synsvinkel beskriver deres forhold. Et forhold, der fremstår lykkeligt, indtil rapperens manglende svar på fanbreve driver hans fan til vanvid. Det er stærkt sat op, og skiftet af jeg-fortælleren til slut binder en fantastisk sløjfe på historien«.

Annonce

3. Buc Fifty ‘Say It Ain’t So’

»Det allerhårdeste eksempel. Som taget fra en Tarantino-film beskriver nummeret en heroin-pushers selvtægt overfor en mand, der misbruger en lille pige. Det her nummer har altid givet mig en klump i halsen«.


4. Joe Budden ‘Three Sides To a Story’

»Lad dig ikke narre af det søvnige beat og klichéomkvædet. Det stærke tvist i fortællingen gør det her nummer til et af mine favoritter inden for feltet«.


5. Sticky Fingaz ‘Why’

»Sticky Fingaz fra Onyx begyndte på deres album ‘Shut Em Down’ at fortælle lange, snørklede historier, hvor rapperne spillede forskellige roller. Det førte Sticky Fingaz videre til sit soloalbum ‘Blacktrash – The Autobiography Of Kirk Jones’, der hænger sammen som én lang fortælling. Især ‘Why’, hvor to gamle venners mødes, resulterer i en halsbrækkende flugt fra politiet. Sticky Fingaz fik en karriere som skuespiller bagefter og skrev flere hele ‘rapfilm’ efterfølgende, men det var på ‘Blacktrash’, han rigtig startede på at udforske det talent«.

Lyt til podcast: Standard #32: Pede B og DJ Noize er dansk rap-institutioner på egne præmisser

Læs anmeldelse: Pede B ‘Over askeskyen 3’