Katie Keller om USA, mødet med ASAP Mob og skiftet til engelsk: »Det er bare fake it ’til you make it«

Katie Keller om USA, mødet med ASAP Mob og skiftet til engelsk: »Det er bare fake it ’til you make it«
Katie Keller.
Den danske sanger har fundet en ny stil – og et nyt sprog – i New York og Los Angeles. Her har Katie Keller været i studiet med stjerner som French Montana og ASAP Mob. Men frem for alt har hun knoklet hårdt for at få det hele til at ske.

I USA bliver musikstudier tit til fester, og grænsen mellem dem, der er i studiet for at hænge med rappere, og dem, der er der for at arbejde, er altid lidt sløret. Katie Keller har ikke tænkt sig at være en af dem, der bare er der for festen og flaskerne.

»Jeg synes, det er direkte usmageligt, når du bevæger dig ind på en anden persons arbejdsplads og ikke har noget at bidrage med«, forklarer hun, da jeg i forbindelse med den nye single ‘I’m Good’ møder hende i København, kort før hun igen skal tilbage til New York for at tage i studiet. »Jeg forstår godt, det er sjovt og spændende. Men man skal ikke bare være der for at være flaskeluder«.

Sangeren bag danske hits som ’Eller Ik’ og ’Erstatning’ tager ikke til USA for at feste med de kendte. Hun rejser for at finde en ny lyd og starte et nyt kapitel, hvor hun synger på engelsk. Hun er kommet for at arbejde.

»Vi endte i studiet med French Montana en aften, men jeg var mere interesseret i at tale med lydteknikeren. Jeg er meget mere til mændene bag musikken«, forklarer Katie Keller. »Det var sjovt at være i studiet med French Montana, men man mærker hurtigt, at de også bare er mennesker, der skal hjem og se tv. It really aint’ all that. Jeg er meget mere betaget af ham, der sidder bag keys’ne, og som har arbejdet med Dr. Dre og Pharrell. Jeg vil hellere tale med ham end at sidde der og råbe where’s the Hennessey?«.

Dén arbejdsorienterede tilgang har tydeligvis hjulpet Keller, for hun er lykkedes med noget, der er pænt svært. Nemlig at komme helt tæt på stjerner som ASAP Mob og French Montana.

»Min veninde kender nogle af dem, så det var ikke så svært at komme ind på dem«, siger hun selv: »Man er nødt til bare at være der. Man er nødt til bare at tage derhen, og skabe det man kan, og ikke bare sidde hjemme og vente. For man skal være på det rette sted på det rette tidspunkt. Og så er det bare fake it ’til you make it«.

Samtidig er det selvfølgelig svært at undgå nogle af de vanvittige scenarier, der opstår, når man er i studiet med New Yorks hiphopelite. Som dengang, hun pludselig var til en kæmpe fest hos en ældre rigmand, der betalte gæsterne for at komme. Det vidste Katie Keller og hendes hold bare ikke.

»Det opstod i forlængelse af den der session hos French Montana. Der sad en kvinde – to this day ved jeg ikke, hvad fanden hun er. Hun troede, vi var modeller, og derovre er det normalt, at man bliver betalt for at dukke op steder. Så hun sagde: Kom, I skal med til fest! Så kommer der en bil, som vi sætter os ind i, og jeg tænker: Bare jeg ikke skal sælges til en sheik eller noget! Men vi var skide stive, så vi gjorde det alligevel. Så kommer vi til et stort hus, hvor der er gratis alkohol og mad, en pool og en kæmpe fest. Så til sidst, da vi skulle gå derfra, fik vi bare stukket rigtig mange penge i hånden. Vi sagde, de ikke behøvede at betale, men så blev hun helt skæv i ansigtet. Bagefter satte vi også moralsk spørgsmålstegn ved det: Var det moralsk forkert?«.

Udover den slags skøre oplevelser, hvor man pludselig er statist i en eller anden overdådig fest, har det dog handlet om musikken. Det er især en ASAP Mob-rapper ved navn Marty Baller, der har hooket Katie Keller op med en række sessions. De har også samarbejdet på hendes næste single. I den forbindelse fløj hun ham endda til København, så han kunne indspille sit vers. Men ellers er Keller ikke meget for at smide om sig med referencer til kendte artister.

»Jeg gider ikke at namedroppe«, siger hun ret kontant, når jeg spørger ind til, hvem hun ellers har arbejdet med. Senere fortæller hun også, at hun er på vej tilbage til New York for at indspille med nogle af de helt store kunstnere i USA, men at det (desværre!) er tophemmeligt, hvem det drejer sig om.

Men det hun gerne må (og vil!) tale om, er skiftet i både sprog og stil. Katie Keller anno 2019 er nemlig en engelsksproget artist. Samtidig er udtrykket blevet en smule mere klassisk og måske endda poleret. Der er ikke så meget demonstrativ bad girl-attitude som på de tidlige, danske sange. Selv nævner hun blandt andet Pharrell og Ariana Grande som drømmesamarbejdsartister, og de virker også til en vis grad som forbilleder for den her nye, mere stilrene Katie Keller.

»Jeg føler aldrig, at jeg har kunnet udtrykke det, jeg ville, på dansk. Det er mit modersmål, men jeg har svært ved at gå i dybden med sproget på samme måde, som for eksempel The Minds of 99 og Lord Siva kan«, siger hun. Dén sproglige usikkerhed har man stedvis kunnet fornemme: Hendes sange har altid strøet om sig med engelske gloser. Som om hun flakkede mellem sprogene. Derfor føles den nye musik som et skridt i en naturlig retning.

Men nu skal Katie Keller altså i første omgang til New York og arbejde videre. »Ingenting kommer af sig selv«, som hun siger. Senere på året kommer der så et album. Lyden bliver sandsynligvis mere varieret end før, og sproget bliver selvfølgelig engelsk.

»Der er nogle få ballader, nogle få bolle-trap-sange, og så er der en del Pharrell-inspirerede ting og faktisk ret meget 90’er r’n’b«, siger hun med en undertone af stolthed i stemmen. Hun lyder som en kunstner, der ved, hvad hun vil.

Læs også: 26 danske album, vi glæder os helt vildt til i 2019

Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold