Rappere fra publikum overskyggede ugidelige GZA i Pumpehuset

Rappere fra publikum overskyggede ugidelige GZA i Pumpehuset
GZA i Pumpehuset.
Foto: Oliver Klitgård Larsen/Soundvenue
Rappere fra publikum overskyggede ugidelige GZA i Pumpehuset
2 6
GZA

Koncert, Pumpehuset

Det store højdepunkt ved GZA’s koncert i Pumpehuset fredag aften var uden sammenligning, da han hev to publikummer op på scenen for at rappe Wu-Tang-klassikeren ‘Protect Ya Neck’. De to unge herrer havde overbevisning, de indtog salen med godt med energi, og de kom godt ud over scenekanten. Noget GZA desværre ikke selv formåede at gøre.

Jeg gentager den lige for en god ordens skyld: To tilfældige fra publikum var mere medrivende liverappere end en af verdens mest roste hiphopkunstnere; ham der ofte er blevet udråbt som det dygtigste medlem i Wu-Tang Clan.

GZA’s setup var i løbet af størstedelen af koncerten uhyre simpelt: Blot ham, en dj, en hypeman og lidt utraditionelt en fyr, der ikke lavede musik, men blot stod ved dj-pulten med en blunt og en flaske champagne. Jeg fristes til at ønske, at der i det mindste havde været et dårligt integreret backingband – så havde der trods alt været noget at se på.

Nu har GZA jo ry for at være hjernen i Wu-Tang Clan, ikke entertaineren. Der er en grund til, at det var Method Man og Ol’ Dirty Bastard, der fik gæstevers på popsingler frem for GZA. Men selv med det in mente, var han alligevel godt nok kedelig at overvære, når han rappede.

Han vraltede lidt rundt på scenen, fyrede sine rim af og bevægede hånden en smule. Sådan var fremgangsmåden i løbet af næsten hele koncerten. Jovist, han prøvede at give showet lidt energi ved at fremføre ‘Crash Your Crew’ ude blandt publikum, men ganske hurtigt efter han var kommet tilbage på scenen, var det tilbage til den ensartede stil, der prægede størstedelen af hans optræden.

Han overlod det ofte til publikum at afslutte særligt punchy linjer i hans sange, men han havde vist godt og grundigt overvurderet, hvor godt folk kunne hans tekster. Alt for ofte resulterede det i linjer, der blev afrundet af total stilhed, mens GZA pegede mikrofonen ud mod salen.

GZA skal have den cadeau, at han sagtens kunne rappe fint live. Det bør vel også være noget nær minimumskravet for en oldschool hiphopkoncert. Men der var ikke just noget tidspunkt, hvor han var i nærheden af at vælte mig omkuld med sin vokal heller.

Hans dj, DJ Symphony, skal dog roses for rigtig fint at skabe dynamik i showet. Men nu var det jo GZA, folk var kommet for at se. Og der var næppe noget ved hele koncerten, der var kedeligere end at se på GZA.


Kort sagt:
GZA kørte sin koncert på rutinen i Pumpehuset. Han prøvede at krydre koncerten med lidt publikumsinteraktion, men det ændrede ikke ved det faktum, at han stadig var en umådeligt uinteressant performer.

Læs også: De fem bedste Wu-Tang Clan-soloalbum – rangeret

Sponsoreret indhold
Lauryn Hill, Suspekt, Minds, Mø og mange flere
Årets Fredagsrock program er ude – og det er spækket med store, strålende stjerner fra ind- og udland. Se hele den vilde musikplakat her.
Tivoli