Humøret var i top, men Damon Albarn var lige vel afslappet på Heartland Festival

Humøret var i top, men Damon Albarn var lige vel afslappet på Heartland Festival
The Good, The Bad & The Queen på Heartland Festival.
Foto: Nicolai Hildebrand
Humøret var i top, men Damon Albarn var lige vel afslappet på Heartland Festival
4 6
The Good, The Bad & The Queen

Koncert, Heartland Festival

Hvor afslappet kan en stjerne tillade sig at være på en scene?

Det var et spørgsmål, som hyppigt meldte sig i løbet af The Good, The Bad & The Queens koncert sent torsdag aften på Greenfield-scenen.

Damon Albarn mødte publikum med to thumbs up og et skælmsk smil på læben, og han lå mildest sagt lavt i sædet i løbet af sine 70 minutter i spotlyset. Hvilket gav seancen en lettere slingrende musikalsk kurs, omend humøret var i top og lysten til at værne om publikum synligt til stede.

Få britiske sangskrivere har formuleret sit hjemlands særtræk og karakteristika så skarpt som den kunstneriske altmuligmand fra London. Det var således med den største selvfølgelighed, at han udbasunerede taktfaste ‘Order! Order!’-tilråb, som sad vi i det britiske parlament.

Det havde dog også et komisk skær over sig, som desværre fjernede fokus fra det egentligt musikalske, ligesom Albarns inkonsekvente akkompagnement, hvor han stedvist blæste i melodica og hamrede i klaveret, var medvirkende til den løsslupne atmosfære.

Når han paraderede frem og tilbage med dramatiske fagter havde det dog også en vis pondus, og Albarn fik i denne halv-manierede gestikuleren fremmanet et fokus, som også forplantede sig hos tilhørerne. Hvilket bevirkede, at ‘Nineteen Seventeen’ og ‘The Truce of Twilight’ strålede kraftfuldt i takt med, at mørket sænkede sig over Egeskovs slotspark. Ligesom ‘Ribbons’ fungerede fint som et akustisk intermezzo med Albarn på guitar.

Frontmandens driftsikre melodifornemmelse stod ligeledes klart i ‘Merrie Land’, selv om nummeret symptomatisk for koncerten blev dirigeret gennem en nærmest ’sejle-opad-åen’-stemning. Det var såmænd ganske hyggeligt, og koncerten sluttede effektivt med ‘Three Changes’ og ‘The Good, the Bad & the Queen’, men man havde i øjeblikke altså svært ved at bevare fokus.

Med en charmerende, men også lidt for slacket Damon Albarn på slap line var The Good, the Bad & the Queens Heartland-koncert som at opleve et band i øvelokalet. Momentvis intimt og vedkommende, men også ufokuseret og løssluppent.


Kort sagt:
Damon Albarn indtog Heartland med en lige vel afslappet attitude, hvilket bevirkede, at The Good, The Bad & The Queen-koncerten virkede lidt for øvelokale-agtig.

Læs anmeldelse: Solange på Heartland Festival

Sponsoreret indhold
Hvordan blev »a fat boy from nowhere« en superstjerne?
Kom tæt på en af musikhistoriens største legender i det storslåede drama om Elton John. Læs fem gode grunde til at se ‘Rocketman’ her.
UIP