The Entrepreneurs var Spot Festivals fejlplacerede rockhelte

The Entrepreneurs var Spot Festivals fejlplacerede rockhelte
The Entrepreneurs på Spot Festival.
Foto: Benjamin Lind Holm/Soundvenue
The Entrepreneurs var Spot Festivals fejlplacerede rockhelte
4 6
The Entrepreneurs

Koncert, Musikhuset, Store Sal

Det er ret fasttømret i Spot Festival-regi, at Musikhusets Store Sal er reserveret til cremen, og at det nærmest skal betragtes som lidt af en ære at få lov at spille der. Og dér er The Entrepreneurs simpelthen nået til i deres karriere. Trekløveret med delvise rødder i Thy har heller ikke bestilt andet end at imponere, om det var den spæde start med ‘Brutal Summer’, den efterfølgende ep ‘Tony Rominger’, som udstillede bandets talent for den stortonsende rocksang, eller det nys udkomne debutalbum ‘Noise & Romance’, som til gengæld breder paletten mere ud.

Men én ting er god latin, noget andet er om det omsætter sig til god praksis, og måske er The Entrepreneurs’ melodistærke støjrock bare ikke rigtig til sådan en sal. Bandet havde til lejligheden medbragt deres musikalske legekammerat fra ‘Noise & Romance’, Figurines- og Gooms-medlemmet Jens Ramon, som var parkeret yderst til venstre på scenen som et halvhemmeligt våben, der skulle give mere kolorit til udskejelserne.

Det lykkedes dog på grund af lydtrykket kun undertiden, og ofte druknede de ekstra nuancer, han havde været med til at tilføre sangene på ‘Noise & Romance’, enten delvist eller fuldstændigt live. Følgeligt var det, måske lidt forudsigeligt, de mere umiddelbare ting, publikum reagerede på, som den tempofyldte ‘Say So!’ og radiobaskeren ‘Joaquin’.

Men Store Sal giver bare ikke rum til, at man kan så meget andet end at rejse sig fra stolene, og således strandede koncerten lidt midt mellem festivalens gode intentioner med at forære entreprenørerne deres mest prestigiøse sal at boltre sig i, bandets kunnen og publikums forventninger. Men The Entrepreneurs er et evigt seværdigt liveband, og i det mindste blev dét slået fast med lange søm.

Sammensætningen af de tunge, nedstemte strenge, Mathias Bertelsens lyse, glasklare vokal og Jonas Wetterslevs midlertidige regression til et primalt abemenneske bag trommerne er nemlig stadig en formel, der er lige så helterock-indlysende og velfungerende som den gammelkendte loud-quiet-loud-opskrift, og det kan ingen tage fra dem.


Kort sagt:
Intentionerne var sikkert gode, da Spot Festival gav The Entrepreneurs festivalens mest prestigiøse sal at boltre sig i, men koncerten strandede lidt mellem stolerækkernes begrænsende magt, bandets evne til at fremføre de ekstra nuancer, numrene fra deres debutalbum byder på, og publikums hungren efter helterock.

Læs alle vores anmeldelser fra Spot Festival HER.