Christine and the Queens forvandlede Roskilde Festival til et følsomt, fransk diskotek

Christine and the Queens forvandlede Roskilde Festival til et følsomt, fransk diskotek
Christine and the Queens på Roskilde Festival.
Foto: Andreas Holm/Soundvenue
Christine and the Queens forvandlede Roskilde Festival til et følsomt, fransk diskotek
5 6
Christine and the Queens

Koncert, Roskilde Festival, Arena

Det var den perfekte kombination af følelses-overload og solid dansefest, da Christine and the Queens onsdag nat indtog Arena. Franskmandens catchy, 80’er-poppede numre havde samme nærvær som følsomme singer/songwriter-sange, og Christine and the Queens, aka Héloïse Letissier, fremførte dem med en utrættelig og dragende energi.

Allerede fra første sang, ‘Comme Si’, var scenen fyldt med dansere, der bevægede sig rundt i en blanding af skarpe, synkrone koreografier og hvad der skulle ligne tilfældige, spontane udskejelser. Letissier selv var nærmest ligeså meget danser som sanger, og netop danseelementerne var noget af det, der gjorde koncerten så speciel. Hele scenen sitrede af energi fra start til slut, og man kunne ikke undgå tabe kæben en lille smule, når Letissier og danserne kastede sig ud i en stram koreografi til eksempelvis den medrivende ‘Girlfriend’.

Undervejs i setlisten, der primært bestod af sange fra sidste års album ‘Chris’, gjorde Christine and the Queens det klart, at koncerten var et safe space for alle, og ‘Saint Claude’ og ‘Tilted’ blev også indledt med to store fuckfingre til normer og kasser, folk skal passe ind i. Der strålede en solidarisk stemning ud fra Letissiers spinkle skikkelse på scenen, der smittede af på publikum, og da hun skabte fællessang til et cover af David Bowies ‘Heroes’, var der ikke et øje tørt.

I det hele taget vekslede koncerten mellem dybt rørende øjeblikke, som ‘The Walker’ eller den mørke, intense ‘Whats-Her-Face’, og så imponerende energiudladninger og danse-interludes. Selv om der var noget højtideligt over seancen, var Christine and the Queens også festlystne og humoristiske nok til, at de fik presset et dance-off ind til lyden af Travis Scotts ‘Sicko Mode’ efter ‘Science Fiction’.

Hele koncerten blev afsluttet med en katarsisk renselse i form af den klubbede ‘Intranquilliuté’, hvor Letissier lovede at danse publikums glæder og sorger ud. Og jeg tror, de fleste gik fra koncerten lidt lettere, end da de kom – om ikke andet så en virkelig flot koncertoplevelse rigere.

Oversigt: Her er alle vores anmeldelser fra Roskilde Festival

Læs også: Fredag byder på Roskilde-programmets mest hjerteskærende overlap: Hvad skal jeg gøre?

Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold