Klubpoesien når nye højder på AV AV AV’s mesterlige debutalbum ‘No Statues’

Klubpoesien når nye højder på AV AV AV’s mesterlige debutalbum ‘No Statues’
Unkwon, DJ Er Du Dum Eller Hvad og Eloq – tilsammen AV AV AV.
Foto: Dennis Morton
Klubpoesien når nye højder på AV AV AV’s mesterlige debutalbum ‘No Statues’ - No Statues
6 6
AV AV AV
'No Statues'

Album, The Bank Music

Den danske supertrio AV AV AV har i årevis været kendt for deres originale, tunge og festlige house-ep’er, der er udkommet med jævne mellemrum siden debutsinglen ’All Good’ blev blæst ud i æteren i 2014. Nu overrasker de tre producere Eloq, Unkwon og DJ Er Du Dum Eller Hvad med et imponerende massivt debutalbum, hvor fællesskabet fremstår ubrydeligt.

»Vi er nået til et punkt, hvor det ikke længere kun er for sjov«, som trioen har udtalt i en pressetekst.

Men det er alligevel lidt sjovt. For ’No Statues’ er så fuldendt et album, at man nærmest må le – alt imens man taber underkæben. Det her er lige præcis det album, som man ikke har turdet håbe på ville udkomme i det danske elektroniske klubmiljø.

Det over 50 minutter lange værk er en hyldest til fællesskabet, og med ’No Statues’ starter AV AV AV et tiltrængt, musikalsk opgør mod individualismen. Der hersker en absurd dragende, dødsens alvor gennem hele albummets spilletid, men det er heller ikke uden humor. De 13 numre er den perfekte blanding af ond bas, melankolske synthmelodier og tøjlesløs gadagung.

Her forkaster de tre medlemmer – August Fenger (Eloq), Anders Dixen (Unkwon) og Martin Skovbjerg (DJ Er Du Dum Eller Hvad) – først og fremmest alle deres oprindelige, hyggelige og harmløse tanker om, at de bare er tre venner, der laver sommerhusmusik og en gang imellem optræder til fester. Tværtimod er de et dybt seriøst – og ambitiøst – elektronisk ensemble. Den fremadstræbende attitude, som trioen længe har haft til deres vokalarbejde, har her nået sit højdepunkt, og de fleste af numrene arbejder faktisk med stemmemateriale i en eller anden forstand – enten som utydelige, indtalte samples eller som sang au naturel.

AV AV AV maner kontinuerligt og på absurd effektiv vis den eksistentielle efterfest-eftertænksomhed frem – og det både via de mere ligefremme sange som den pulserende, melodiske ’Pigeons’ eller rap-indslag blottet for effekter som den Felix De Luca-gæstede ’Airplane Mode’.

Med fragmenterede field recordings prikker trioen også kærligt til dem, som prøver at kalde dem for lydkunstnere. Og jo mere sci-fi-agtigt, det manipulerede stemmemateriale bliver på de store housebaskere, jo større bliver festen. For eksempel tør jeg allerede nu godt udråbe ’Love Is the Law’ som en mulig kandidat til et højdepunkt på dansegulvet til diverse undergrundsjulefester.

Et eller andet sted har de tre musikere i AV AV AV altid formået at få deres fælles lyrik til at køre godt. Men på debutalbummet kører den altså bare bedre end nogensinde. Klubpoesien når simpelthen nye højder.

’No Statues’ er det album, der gør AV AV AV helt klar til at indtage Europas største livescener.


Kort sagt:
‘No Statues’ er et festligt, alvorligt mesterværk af en albumdebut. Med denne udgivelse kommer fællesskabet i AV AV AV til at fremstå ubrydeligt.

Læs også: 15 navne Roskilde Festival bør booke til Orange Scene – inklusive AV AV AV

Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold
Sponsoreret indhold