Sponsoreret indhold
 

‘Get Out’-skaber skriver horror-historie: Varm op til det stjernespækkede mareridt ‘Us’

Her er fem gode, spoiler-frie grunde til, at du (u)roligt kan tage i biografen. Hvis du tør.

 

 

1. Gyserfænomenet Jordan Peele er tilbage

Da Jordan Peele i 2017 spillefilmsdebuterede med ‘Get Out’, skabte han ikke blot en af årets allermest anmelderroste og indbringende filmsensationer. Han blev med sit mindfuck af en gyserperle et regulært fænomen – og en forgangsmand for en ny, progressiv bølge af amerikanske gyserfilm.

Peele har tidligere begået sig som skuespiller og komiker – blandt andet kendt fra sketchshowet ‘Key & Peele’ med Keegan-Michael Key. Der kan synes langt fra humor til horror, men netop hans sans for komisk timing og knivskarp satire er blevet et af hans mest karakteristiske krydderier, der giver gysergenren sit tiltrængte pift.

Men ‘Get Out’ var ikke blot en gyseroplevelse, der gav genlyd. Det var også et slag for sorte menneskers repræsentation i en genre, der som oftest degraderer dem til token-karakterer. Du ved; det hvide slængs snappy sorte ven, der som oftest er den første til at lade livet. Roller, der er bestemt af og begrænset til at være symboler på sortes historie. Peele skrev med andre ord sig selv ind i en genre, som han altid har elsket, men aldrig følt sig rigtigt repræsenteret i, og han rykkede dermed ved gyserhistorien.

 
 

2. Stjerner på stribe

Efter successen med ‘Get Out’ – og dermed en af nyere tids allervigtigste, mest hypede horrorfilm – kan man forestille sig, at Peele har kunnet vælge og vrage i hele Hollywoods stjernevrimmel. Og det lader da også til, at det har været tilfældet, når man ser på rollelisten til ‘Us’.

Først og fremmest finder vi Lupita Nyong’o, der siden sin spillefilmsdebut i Steve McQueens ’12 Years a Slave’ (der indbragte hende en velfortjent Oscar for bedste kvindelige birolle) har været i høj kurs på Hollywoodbørsen. Nyong’o spillede blandt andet med i Marvels ‘Black Panther’ sidste år, hvorfra nogle måske også vil kende hendes ‘Us’-ægtemand, Winston Duke, der spiller superskurken M’Baku i både denne og ‘Avengers’-filmene.

I rollerne som Nyong’o og Dukes hvide pendanter finder vi henholdsvis Elisabeth Moss, der efterhånden har adskillige awards på hylden for sin forrygende præstation i ‘The Handmaid’s Tale’, og multikunstneren Tim Heidecker. Et gnistrende parløb, der uden tvivl kommer til at brænde igennem på det store lærred.

 
 

3. Skrækindjagende samfundskritik

Med ‘Get Out’ skabte Jordan Peele så skarp en uhyggelig samfundssatire, at det satte regulært skub i USA’s racedebat. Med præcision som en komik-kirurg stak han direkte i dét hvide Amerika, der med nærmest aggressiv, overenergisk iver insisterer på, at racisme hører fortiden til – efter valget af Obama kan man da ikke påstå, at nogen amerikanere på nogen måde skulle kunne være racister længere, vel?

Jordan Peele satte med ‘Get Out’ et spejl foran USA’s samfund og blotlagde en raceproblematik, det havde forsøgt at ignorere. Spejlbilledet viste monstre. Ikke typiske gysermonstre, men den slags monstre, der raserer i overført betydning: Racismen og den hjerteskærende, nærmest absurde uvillighed til at se den i øjnene. Samfundets monstre, der undertrykkes hver eneste dag.

Med ‘Us’ er Peeles sylespidse pen tilbage. Peele beskriver selv filmen som en ‘samfundsthriller’ og en ‘monster-mytologi’. Denne gang konfronteres filmens hovedkarakterer med en rigtig slags monstre, når de pludselig jages af deres egne psykotiske dobbeltgængere – men mon ikke der med beskrivelsen ‘samfundsthriller’ også igen er lagt op til et ekstra monstrøst betydningslag fra samfundskritikeren?

 
 

4. Horrorgenrens nye guldalder

Den amerikanske gysergenre har i løbet af de seneste år fået sig en tiltrængt saltvandsindsprøjtning, der har resulteret i en regulær genopblomstring – med Jordan Peele som en af de absolutte forgangsmænd.

I 00’erne blev gyseren hyppigt udskældt som genre, ligesom den blev heftigt udvandet af letfordøjelige slasher-komedier og overkommercialiserede, teenage-leflende tåkrummere. Men med den nye bølge af progressive gyserfilm – som eksempelvis ‘Get Out’, ‘The Babadook’ og ‘The Conjouring’-filmene – er der kommet nyt liv i genren.

Fælles for filmene, der har rykket gysergenren, er, at de har noget på hjerte. Det handler ikke blot om maskerede mænd, der ved, hvad du lavede sidste sommer – det handler om en afspejling af samfundets monstre, en afdækning af den ulmende uhygge i tidens politiske klima. Metakommenterende film fortalt med originalitet, masser af samfundssatire og en nyfunden dybde blandt de hurtige jumpscares.

 
 

5. Blumhouse-imperiet: En gedigen gyser-garant

I løbet af det seneste årti er Blumhouse Productions blevet et af de allermest omtalte produktionsselskaber. Successen skyldes ikke kun, at selskabet (stiftet af Jason Blum) har investeret heldigt – de har nemlig turdet satse, vundet og fordret progression i filmverdenen.

Jason Blum og hans producer-kumpaner fik deres første store sejr med ‘Paranormal Activity’ i 2009. En mockumentary-gyserfilm, der med et beskedent budget på blot 15.000 dollars formåede at indtjene over 97 millioner dollars – og således har selskabet fortsat stilen ved at spinde det pureste guld på vedkommende low budget-produktioner, der rammer tidens mest spændende tendenser.

Blumhouse har sidenhen fået masser af respekt med banebrydende film som ‘Whiplash’ og ‘BlacKkKlansman’, men har særligt med sin vægtige rolle i gyserens nybølge (med titler som ‘Get Out’, ‘Happy Death Day’ og ‘The Purge’) vundet en form for garantistempel for det gode gys.

 

‘Us’ kan ses i biografer landet over fra den 21. marts – se spilletider her.