LOUISE
van Hauen
Kreativ direktør, Carcel
Play on Spotify
Hun laver tøj til en lidt sejere udgave af sig selv, mens der pumper hård jungletechno i baggrunden. Designer Louise van Hauen er ambitiøs, innovativ og i virkeligheden en sejere udgave end de fleste. De seneste år har hun udgjort den ene halvdel af tøjmærket Carcel. Designet er dansk, materialerne 100% naturlige og tøjet lavet af fængselsindsatte kvinder rundt om i verden. Louise vil gerne lave om på modebranchen. En sweater ad gangen.
Louise van Hauen i Carcels studie på Nørrebro
Fotovæggen, hvor Louise finder inspiration i farver, stemninger og venner af huset
Q/A
Ser du dig selv som kunstner eller som håndværker?
»Jeg har det bedst, når jeg ser mig selv som håndværker. Men jeg føler mig ofte som en kunstner i den forstand, at jeg synes, det er de samme kriser, jeg går igennem, som jeg kan genkende fra andre kunstnere. Jeg er vokset op med brødre, så jeg har en ironisk distance til tingene – derfor har jeg svært ved at kalde mig selv for kunstner, fordi det lyder lidt prætentiøst – selvom jeg har al respekt i verden for kunstnere og kunst.

Der er lidt af det hele. Også afhængigt af hvor i processen, man er. I starten af processen er det måske en mere kunstnerisk tilgang, man har til det; man prøver at sætte ord på en følelse eller en stemning og så går det over i noget håndværk; det skal være kvalitet, og til sidst går det over i, at det skal se fedt ud. Den kommercielle tilgang – hvad sælger, hvad ser fedt ud.«

Hvornår vidste du, du ville være designer?
»Jeg har nok altid lidt vidst det. Som lille syntes jeg, det var sjovt at klippe min mors gardiner i stykker og prøve at sy noget til mine dukker, som endte i ragelse, fordi jeg ikke kunne finde ud af det«.
Hvis du skulle ændre noget ved din branche, hvad skulle det så være?
»Jeg har startet et mærke, der stiller spørgsmålstegn ved, hvordan det hele fungerer, fordi der er rigtig mange ting, der skal ændres. Hele modeindustrien er baseret på en forældet og uholdbar teknologi, som er enormt ødelæggende for verden og dem, der arbejder i den. Det hele er baseret på sæsoner, det hele skal gå hurtigt, ting skal overstås og smides ud.

Ellers kan jeg godt lide branchen. Jeg kan godt lide, når tingene giver mening, og jeg kan også godt lide det overfladiske. Jeg kan lide at se godt ud, at bruge penge på lækkert tøj og ordentligt håndværk. På den måde tænder jeg ikke af på branchen som sådan, men teknologien bag den er helt smasket«.

Hvordan bruger du musik i din kreative proces?
»Jeg kan ikke arbejde uden musik. Når jeg sætter noget musik på, er det for at forsvinde ind i en stemning. Jeg kan godt lide at skrue lidt op for dramaet i mit følelsesliv, især når jeg skal arbejde eller være kreativ. Så bliver det hele lidt mere interessant og sjovt at komme igennem«.
Hvad har du hørt mest i 2017?
»Jeg har hørt meget Red Axes, Sekouia og Dengue Dengue Dengue. Og rigtig meget Gasolin' med min søn«.
Hvilken musik vender du altid tilbage til?
»Jeg voldtager musik. Jeg hører numre, til jeg er ved at brække mig over det. Jeg har haft perioder i mit liv med nuværende og tidligere kærester, hvor at hvis der var numre, de godt kunne lide, ville de ikke give det til mig, fordi de vidste, jeg bare ville smadre det, til jeg ikke gad høre det mere. Hvis jeg skal i gang, skal jeg høre techno eller elektronisk. Jeg kommer altid i gang, hvis der er en koklokke«.
Hvis du skulle være musiker, hvilket instrument ville du så spille?
»Der er noget ret fråderen og dejligt basic over klaver. Eller banjo – det kunne være for svedigt at spille banjo«.
Playlister
Lyt til den musik, der inspirerer Louise – eller tjek hendes yndlings Spotify-playliste 'This is Trentemøller' ud.