PewDiePies shitstorm er det ultimative clash mellem nye og gamle medier

PewDiePies shitstorm er det ultimative clash mellem nye og gamle medier
PewDiePies shitstorm er det ultimative clash mellem nye og gamle medier
Jeppe Wojcik

Techredaktør på Soundvenue

KOMMENTAR. Hvad er det lige der sker, når YouTube-personligheden PewDiePies videoer af Wall Street Journal bliver kaldt alt fra »nazi-sympatiserende« til »anti-semitiske«? Når mediebranchen kollektivt gengiver anklagen som var det nærmest fakta og sammenligner PewDiePie med Donald Trump? Når YouTube-communityet bakker op om PewDiePies ret til at sige hvad som helst? Når PewDiePie bliver nødt til at udsende en undskyldning og tage afstand til højreekstreme grupper?

Er det et tegn på at YouTube-stjernen og hans følge er nazister? Er The Wall Street Journal virkelig ude på at knuse PewDiePie?

Nej, slet ikke. Begge parter har øjensynligt de bedste intentioner. Det her er nærmere kulminationen på clashet mellem nye og gamle medier, der i lang tid har ligget og luret – for både medierne og PewDiePie.

PewDs

To forskellige verdensbilleder

»Hitler did absolutely nothing wrong«, får PewDiePie en Jesus-lignende mand til at sige i en video. PewDiePie did nothing wrong siger hans Bro Army. The Wall Street Journal gjorde intet galt, siger mediebranchen nærmest kollektivt. Sagen er nok nærmere, at alle gjorde en lille smule forkert (i særdeleshed Hitler, i parentes bemærket).

Det er tydeligt i hele forløbet om den såkaldte skandale, der den seneste uge har floreret om den svenske 27-årige YouTube-stjerne PewDiePie med det borgerlige navn Felix Kjellberg, at forståelsen fra begge sider er yderst begrænset. Det startede med en artikel i Wall Street Journal, der ret sensationalistisk mente at kunne “afsløre”, at PewDiePie i ni tilfælde over seks måneder havde brugt »antisemitiske jokes« eller »nazi-billedmateriale«.

Det har nu kostet PewDiePie samarbejdsaftaler med det Disney-ejede Maker Studios og YouTubes betalingsgren Red i form af programmet ‘Scare PewDiePie’, der ikke bliver forlænget.

C196tegW8AANwng

Ironi vs. den barske virkelighed

Hvad The Wall Street Journal glemmer at sætte fokus på, er at PewDiePie altid har været kontroversiel. Han kalder folk ‘retards’, ‘faggots’ og joker om voldtægter og starter beefs med børn og deres mødre – og det har altid været semi-okay, fordi han er den han er og han taler til sin såkaldte Bro Army, der har et væsentligt andet verdensbillede og omgangstone, end den målgruppe eksempelvis The Wall Street Journal prøver at ramme. Et af PewDiePies allerstærkeste virkemidler er at stable flere tusinde lag ironi ovenpå hinanden, så det bliver helt umuligt – særligt for udenforstående medier – at forstå hvad budskabet og indholdet egentlig er.

Og i ironien ligger konflikten i en nøddeskal. For mens medier bruger rigtig lang tid på at analysere, hvad eksempelvis PewDiePie ordret siger, så glemmer de at tænke over, hvad han rent faktisk mener. Nogenlunde det samme sagde Silicon Valley-milliardæren Peter Thiel også om Donald Trump under valgkampen.

I en af de omdiskuterede videoer har PewDiePie via freelance-sitet Fiverr betalt to mænd fra tredjeverdenslande fem dollar for i en video at posere med et skilt med teksten »death to all jews«. På papiret en vederstyggelig og relativt klam handling, men The Wall Street Journal glemmer både at PewDiePie både bliver chokeret over, at de rent faktisk gør det og at hans pointe med stuntet var at udstille, hvor sindssygt det er, at man kan få desperate folk til hvad som helst for fem dollar. I videoen siger han undskyld og »jeg troede ikke, de rent faktisk ville gøre det« – hvilket The Wall Street Journal og en lang række citerende medier glemmer.

Ironi-nazisme, nej tak

Hvor PewDiePies videoer let kan affejes som en (temmelig smagløs) joke for nogle, så er rigtig antisemitisme bare ikke særligt sjovt. Alene siden Donald Trumps indsættelse er 48 jødiske kulturcentre af forskellig art blevet ramt af bombetrusler. Ikke synderligt sjovt.

PewDiePie må omvendt også erkende, at hans berømmelse er blevet så omfattende, at kontroverser ikke bare kan tørres af på “uærlige medier”. 53 millioner mennesker følger ham på YouTube og hans videoer når ud til endnu flere.

Qua sin berømthed har han også til en vis grad et ansvar, særligt når hans ord så let som ingenting kan udnyttes af de virkelige alt right-grupper. For han ønsker formodentlig heller ikke at ende som en nyttig idiot for neonazistiske online-fraktioner. De traditionelle medier reagerer bare på en virkelig, hvor “ironisk nazisme” og “hygge-fascisme” helst ikke skal blive normen.

Det er ikke nogen hemmelighed, at medier og ældre generationer længe har haft mere end almindeligt svært ved at forstå, hvad det egentlig er, der foregår på Reddit, 4Chan og det, der er værre, fordi det er søbet ind i ironi og danke, danke memes.

Et eksempel er det tidligere så uskyldige meme Pepe The Frog, der er endt som et “højreorienteret nazisymbol”, som Donald Trump og hans søn blandt andre fik for skade at bruge i valgkampen. Men det er ikke blevet et “højreorienteret nazisymbol”, fordi nazigrupperinger har taget det til sig, rettere fordi internetgrupperinger har forsøgt at bilde os idiot-normies ind, at det er det. Deres mål er ikke at sende et budskab, men snarere at tage røven på majoriteten.

Grunden til, at denne sag eksploderer netop nu er, at en betragtelig del af denne internetkultur har fået en stemme med PewDiePie og dermed har de også en mulig syndebuk for mainstreammedierne. Det har PewDiePie måske ikke helt været klar på at påtage sig, endsige haft lyst til.

Men hverken The Wall Street Journal eller PewDiePie har gavn af, at deres gode intentioner drukner i misforståelser, så mon ikke vi ville have gavn af i det mindste at prøve at forstå hinanden.

Læs også: PewDiePie undskylder nazi-jokes og kalder samtidig medier »motherfuckers«