Khalazer på Street-scenen: Fantastiske futurister havde svært ved at fange nuet
Street-scenen bød tirsdag aften på cremen af dansk rap anno 2500. Khal Allan og Dr. Lazerlydes fabelagtige fremtidsband gjorde ydmyg entré med stodder-swag og charmerende moves iført tændt smøg og grønne joggingbukser. Duoen, der i dagens anledning var udvidet til en kvartet, sprang derefter ud i deres forrygende bipbip-verden med Allans dovent kommanderende diktion i fokus. De snørklede sprogfinurligheder og indviklede rimlabyrinter væltede ud af kæften på ham på indledende numre som ’Tiden er knap’.
Problemstillingen stod dog hurtigt klart: Khalazer laver musik, der skal banges i walkman’en, mens man spiller på sin 8-bit-konsol eller ser en vhs-optagelse af ’Troldspejlet’. Live foran et feststemt publikum har det introverte retro-sci-fi-univers langt sværere vilkår.
Forsøgene på at knække den monotone energi med bizarre opråb som »giv den op for træerne, de er fucking vigtige« trak i smilebåndet, men kunne ikke for alvor trække festen op. Mange af de lyriske perler om Tutankhamon og kvindelige kannibaler gik desværre også tabt i støjen fra publikum og fjollede ekkoeffekter på mikrofonen.
Heldigvis blev en koncert, der var ved at gå for meget i stå, reddet i land af et tiltrængt temposkift. Khal Allan øgede intensiteten, og Dr. Lazerlyde skruede op for funken og vocoderen. Særligt energifulde versioner af ’Roboseksuel’ med Slogan og ’Omvendt kasket’ med Loke Deph skilte sig ud, inden det hele kammede over på ’Ik nok hash’ med Skygg. At dømme efter modtagelsen og duften omkring Street var det et tema, publikum havde lettere ved at relatere til.
Se hele vores dækning af Roskilde Festival HER.