Nosaj Thing
‘Home’ handler ikke så meget om det at være hjemme som om turen hjemad. Og det helst gennem mørke, kulde og knugende mavefornemmelser. Som Zomby men med masken på hylden og følelserne uden på tøjet, præsenterer Nosaj Thing selvsikkert sin version af den indadvendte bas- og beatmusik, han efterhånden har mestret til fulde.
Jason Chung har som kun få andre forstået, at den stemningsfyldte elektroniske musik gør sig bedst, når kunstneren bag ikke bare stopper ved vellyden i de uendelige lydlandskaber, men tager os med hele vejen igennem sit univers. Derfor finder man kun momentvis passager af elektronik for elektronikkens skyld som på ‘Glue,’ hvor det hele lyder glimrende, men aldrig bider sig fast.
Læs også: Hør Toro Y Moi med Nosaj Thing
Resten af albummet flyder over med passager, som ikke er bange for at gøre et indtryk. Selv om ‘Safe’ er stille og mut, byder nummeret på en af albummets stærkeste kompositioner, når Nosaj Thing på sin egen underspillede facon lukker op for en tæt tåge af statisk støj og drømmende vokaler. Førstesinglen ‘Eclipse/Blue’ underbygger desuden Chungs univers med sang fra Kazu Makino fra Blonde Redhead, hvis spinkle vokal på smukkeste vis komplementerer det i forvejen komplekse lydbillede.
Til sidst er der lys et sted i horisonten, når ‘Light #3’ runder ‘Home’ af med håbefuldt knitrende synthesizere bag et fragmenteret beat. Lys er der ellers ikke meget af på Chungs hjemtur, men så længe han bevæger sig så sikkert gennem mørket er det en fornøjelse at følge i hans fodspor.