Roskilde 05: Cartridge – jo, tak
De fleste danske, upcoming bands drømmer om en juni måned, som den Cartridge lige nu gennemlever. For et par uger siden spillede den jyske kvartet på Spot-festivalen, og i går, som det eneste, der vel kan toppe det, stod bandet foran publikum på Roskilde Festival. Godt nok på Pavilion Junior-scenen, men alligevel.
Og Cartridge har absolut fortjent opmærksomheden. Det bevidste de igen i går. Fra start med nummeret ‘Coma State’ fra deres debut-ep, ‘Nowhere Fast’, skabte de for alvor Roskilde-stemning foran den toptunede, upgraderede campingscene. Der blev både hoppet og danset, ligesom hænderne adskillige gange var svære at få ned hos de musikhungrende festivalgæster.
Specielt den karasmatiske forsanger Mathias Wullum Nielsen var i sit es med en sprælskhed et band som Cartridge har brug for, for at formidle den dansable indierock ned i fødderne på publikum. Desværre tog han allerede efter åbningsnummeret en lille morfar-blunder sammen med kammeraterne, da de slog over i en omgang balladebetændt rock, der på ingen måde klæder bandet.
Men deres power-nap gjorde godt, og Cartridge fik mod koncertens slutning vist, at det er i den flabede, temposkiftende indierock, at de befinder sig bedst. Specielt hittet ‘Pale Blue Hands’, der afslørede masser af Det Elektriske Barometer-lyttere blandt publikum, leverede varen i bedste Franz Ferdinand-stil. Skinger vokal, funky bas og masser af legesyge. Jo, tak.