Icona Pop – mere stil end substans
På Roskilde Festival såvel som i electropop-genren kan man til tider føle sig overrendt af svenskere. Mange af de kære naboer kan bare det der med popmusik, ofte af højere og mere international kvalitet end hvad dansken præsterer. Venindeparret Aino Jawo og Caroline Hjelt fra Stockholm er nyeste skud på stammen, og mandag aften stod de for en blandet og særdeles kortvarig oplevelse.
Læs live-anmeldelse: The Echo Vamper på Roskilde
Duoen lagde ud med ’Nights Like This’, en fængende popperle med computerspils-blip-blop og et nonsens omkvæd alle kunne være med på. Umiddelbart virkede det antiklimaktisk, at de under halvdelen af nummeret stod bøjet over deres Macs og pads, men nuvel. En dubsteppet udgave af ’Manners’ fik Jawo og Hjelt til at træde frem og sætte gang i dansen.
Læs også: Publikums must-see koncerter på Roskilde
’I Love It’ lød lidt som en ilter kusine til Dragonette og Martin Solveigs ’Hello’, hvilket bestemt er en kompliment. Midt i koncerten begyndte svenskerne dog at bevæge sig ind på, hvad der tilnærmelsesvis lød som Sunny Beach-territorium. Det hører måske festen til, men giv mig til hver en tid opløftende omend kalorielet electropop i stedet.
Desværre valgte de to flickor også at slutte af med ’Ready for the Weekend’, en grel gang Skrillex-smadder med Hjelt på skinger vokal. Icona Pop ville underholde, og fred være med det, men mere holdbart materiale er påkrævet, før de med rette kan kalde sig popikoner.