Yeasayer

Gør dig klar til at få udvidet din horisont. Yeasayers eklektiske debut viser nemlig ingen respekt for landegrænser, nationalisme eller etnocentrisk bedreviden. Selvom gruppen stammer fra Brooklyn, er deres eneste tilknytning til byen, at de ligesom de ligesindede bysbørn i Animal Collective og TV on the Radio har lagt de musikalske skyklapper på hylden. Bandet med det lalleglade navn lokker lytteren indenfor i en dualistisk verden mellem globale alvorstekster og opløftende, nærmest new age-agtig spiritualitet. Og hvis de først får kløerne i dig, skal du ikke gøre dig forhåbninger om at slippe fri.

Bandets indie-hit ‘2080’ har det sidste halve år rumsteret i blogverdenen, og selvom dens bas-groovy melodi stadig er yderst tiltalende, så kan størstedelen af albummets skæringer sagtens følge det høje niveau. Indisk sitar, keltiske rytmer, firstemmige Beach Boys-harmonier og mellemøstlig mystik er blot nogle af albummets instrumentelle ingredienser, der alle bliver bundet sammen af forsanger Chris Keatons messende chanting og skæve Talking Heads-vokal. Bandets eklekticisme ville dog intet betyde, hvis det ikke var for de stærke melodier på albummet, som for eksempel den Grizzly Bear-inspirerede psychfolk-perle ‘No Need To Worry’.

Albummets opløftende sange glider ofte over i hinanden, hvilket betyder, at man aldrig forlader den spirituelle stemning. Der er derfor mange indtryk at absorbere, og man kan godt fare lidt vild i deres eventyrlige iderighed ved første gennemlytning. Men har man mod på udfordringen, er Brooklyn-kvartettens mageløse debut en af dem, der giver tifoldigt igen og varmer sjælen godt og grundigt igennem.

Yeasayer. 'All Hour Cymbals'. Album. We Are Free/Import.