Oscar 2015: Et tidligt bud på de stærkeste kandidater

Awards Season er så småt ved at blive løbet i gang. Vi kigger på de 15 film, der lige nu står bedst i kampen om de gyldne statuetter.

’Foxcatcher’ (instr. Bennett Miller)

’Foxcatcher’ er et autentisk drama om den ensomme rigmand, John Du Pont, der tager de olympiske wrestling-mestre, Mark og Dave Schultz, under sine vinger.

Steve Carell er castet imod sin type og kan viser sig fra en helt anden side end sit deadpan-ansigt, der mere eller mindre har kørt i automatgear det seneste årti. Den slags appellerer til Oscar-akademiets, og så tæller det også op, at instruktøren Bennett Miller tidligere har fået akademiets opmærksomhed, da han kiggede ind i sjælen på autentiske personer i ’Moneyball’ og ’Capote’.

At Miller ligeledes vandt prisen for bedste instruktør på Cannes Film Festival i maj måned, gør ’Foxcatcher’ til et godt bud på en nominering, om end filmen formentlig er for dyster og uforsonlig til at gå hele vejen.

Læs også: Carell fortæller om sin overraskende karriere-drejning

’Boyhood’ (instr. Richard Linklater)

Allerede kort efter den amerikanske premiere blev ’Boyhood’ udråbt som en nyklassiker. På Metacritic.com har filmen i skrivende stund 100% positive anmeldelser – som en af de eneste film nogensinde. Richard Linklater har allerede to Oscar-nomineringer i baglommen, men efter næste års prisfest skal han højt sandsynligt investere i nye bukser, da statuetterne meget vel kan blive mange.

’Boyhood’ er i bogstaveligste forstand en coming-of-age-film, da filmen er optaget over 12 år med de samme skuespillere, og den følger primært drengen Masons (Ellar Coltranes) rejse igennem ungdommen. Alene dette koncept og filmens episke længde på næsten tre timer gør den til en oplagt Oscar-kandidat.

Linklaters eneste ulempe i Oscar-sammengæng er sådan set, at filmen har fået så meget hype her mere end et halvt år før showet, at den kan miste momentum eller måske kan komme til at opleve et kritisk backlash.

Filmen kommer først i biograferne herhjemme den 4. september, men du kan kommer til en eksklusivt forpremiere med Soundvenue den 20. august. NB! Der er meget få billetter tilbage. Se mere HER.

’The Grand Budapest Hotel’ (instr. Wes Anderson)

Wes Anderson har i sin nyeste film byttet dukkehuset ud med et dukkehotel. Samtlige skuespillere og rekvisitter er pertentligt iscenesat, og som altid bobler den stiliserede scenografi over med skæve og originale karakterer.

Anderson har tidligere fået nomineringer for sine evner bag skrivemaskinen i manuskripterne til ’The Royal Tenenbaums’ og ’Moonrise Kingdom’. I ’The Grand Budapest Holtel’ føles verdenen mere end nogensinde som et stop-motion univers med levende skuespillere, og som både en kritisk og kommerciel succes er det derfor heller ikke utænkeligt, at denne film går i hjerterne på Oscar-komiteen. Dens svaghed er dels, at nogle i akademiet utvivlsomt vil finde den en tand for letbenet, og dels, at det ved Oscar-afstemningen vil være omkring et helt år siden, at den fik premiere.

Læs også: Anmeldelse af ’The Grand Budapest Hotel

’Birdman’ (instr. Alejandro Gonzáles Iñárritu)

Siden den første trailer til ’Birdman’ kom på nettet sidste måned, er hypen steget støt. Alejandro Gonzáles Iñárritu har tidligere vundet anerkendelse for sine mørke fortællinger om globaliseringens lokale bagsider i sin trilogi, ’Amores Perros’, ’21 gram’ og ’Babel’.

Mange såede, at han for ’Babel’ ville vinde som bedste instruktør i 2007, men det blev Martin Scorsese, der løb med prisen for ’The Departed’.

Nu er Iñárritu tilbage med et sorthumoristisk drama med Michael Keaton, der spiller en falleret skuespiller, der som en anden Ikaros prøver at kæmpe sig tilbage i Hollywoods spotlight. Det er nok ikke tilfældigt, at ordet Birdman lyder som Batman, og der ser da også ud til at være en del lighedstegn mellem eks-flagermusmanden Keaton selv og hans karakter.

Og hvis der er noget kritiker – og Oscar-akademiet, hvis væsentligste gruppe består af netop skuespillere – plejer at elske, er det skuespillere, der spiller afspejlinger af deres egne personaer. Filmen ligner desuden en visuelt pragtpræstation, hvilket bestemt heller ikke tæller ned.

joaquin phoenix the master
’Inherent Vice’ (instr. Paul Thomas Anderson)

Med mesterværker som ’Magnolia’, ’There Will Be Blood’ og ’The Master’ er Paul Thomas Anderson ikke helt fremmed for Oscar-komiteen, om end han endnu ikke har vundet.

Anderson har tidligere vist, at han kan hæve niveauet i allerede fantastiske skuespillere, og det er derfor også næsten en selvfølgelighed, at flere af hans skuespillere er i spil ved de årlige prisuddelinger. ’Inherent Vice’ bliver nok ikke en undtagelse med navne som Joaquin Phoenix, Josh Brolin, Benicio Del Toro, Owen Wilson og Reese Witherspoon på credit-listen.

’Inherent Vice’ bygger på en roman af en af Amerikas vigtigste forfattere, Thomas Pynchon. Historien er en psykedelisk krimi, der udspiller sig i Los Angeles, hvor den hashrygende privatdetektiv Larry Doc Sportello (Joaquin Phoenix, der på billedet ses i sit tidligere samarbejde med Paul Thomas Anderson, ‘The Master’) leder efter sin ekskæreste, der er forsvundet pludseligt.

Der er endnu ingen trailer til filmen, men kan du ikke få nok af Paul Thomas Anderson, kan du se denne kortfilm, der bygger på ubrugt materiale fra ’The Master’-optagelserne.

’Fury’ (instr. David Ayer)

David Ayer er mest kendt for bromance-politidramaet ’End of Watch’, og han er derfor ikke umiddelbart den mest oplagte Oscar-kandidat.

Men til sin kommende film har han fløjet Brad Pitt og Shia LaBeouf ind i krigszonen under Anden Verdenskrig, og det er en kombination, der godt kan lugte af priser.

’Fury’ følger en femmandsgruppe på en farlig mission bag fjendens linjer, og selvom det ikke lyder som det mest originale plot, og Brad Pitt desuden ligner sig selv fra ’Inglourious Basterds’, skal man ikke afskrive ’Fury’ for hurtigt.

Ayer har researchet til manuskriptet i flere år – med alt hvad angår våben og locations – og på filmsettet blev autenticiteten opretholdt ved, at skuespillerne hverken barberede sig eller gik i bad i lange perioder. Rygter fra tidlige visninger vil vide, at Brad Pitt skulle levere en kraftpræstation. Mon ikke den amerikanske patriotisme om ikke andet kan sikre ’Fury’ lidt gyldent opmærksomhed?

’Unbroken’ (instr. Angelina Jolie)

Vi bliver i Anden Verdenskrigs skygge. ’Unbroken’ er baseret på virkelige hændelser om krigshelten og den tidligere olympiske atlet, Louis Zamperini, der overlever et flystyrt og driver omkring i en redningsbåd i 47 dage – blot for at ende i en japansk fangelejr.

Med Angelina Jolie som instruktør, Coen-brødrene bag manuskriptet og masser af patos i fortællingen om en amerikaners kamp for overlevelse ser filmen på papiret ud til at være den klassiske Oscar-darling. Jolies tidligere instruktørforsøg med ’In the Land of Blood and Honey’ var dog ikke 100 procent vellykket, så spørgsmålet er, om hun kan løfte opgaven.

knight of cups
’Knight of Cups’ (instr. Terrence Malick)

Få instruktører kører sit eget løb – afskåret fra resten af filmverdenen – i en grad som Terrence Malick. Derfor har der, som altid, været minimalt med information omkring hans kommende projekt, ’Knight of Cups’.

Selvom vi endnu ikke har en premieredato – eller ved meget om filmens handling – så har flere forskellige distributører sagt, at den kommer i de amerikanske biografer i 2014.

Terrence Malick plejer at være garant for en spirituel, følelsesladet oplevelse, som ikke ligner meget andet. Malicks storværk, ’The Tree of Life’, fik raget en del priser til sig, inklusive flere Oscar-nomineringer og Den Gyldne Palme fra Cannes Filmfestival. Hans filmsprog er dog som regel for utraditionelt til at gå hele vejen i Oscar-sammenhæng, og hans seneste film, ’To the Wonder’, blev hans mindst velmodtagede til dato.

’Whiplash’ (instr. Damien Chazelle)

Navnet Damien Chazelle siger formentlig ikke mange herhjemme så meget. Og med god grund, for han har nemlig kun én anden spillefilm på cv’et.

Men at dømme ud fra hans nyeste film, ’Whiplash’, er Chazelle et navn, vi kommer til at lægge mærke til fremover. Filmen modtog nemlig både publikumsprisen samt Grand Jury-prisen på den eftertragtede indie-filmfestival, Sundance, ligesom den modtog stående bifald i Cannes.

Oscar-akademiet har de seneste år været glade for at nominere nye, ukendte instruktører med en stor fremtid foran sig, med ’Hushpuppy’ og Benh Zeitlin som det bedste eksempel.

’Whiplash’ er en intens fortælling om forholdet mellem en jazztrommeslager og hans perfektionistiske lærermester, spillet af hhv. stortalentet Miles Teller og veteranen J.K. Simmons. Da skuespillerne har stor magt i Oscar-sammenhæng, står en skuespillerdrevet film som denne stærkt.

Gael Garcia Bernal Rosewater
’Rosewater’ (instr. Jon Stewart)

Jon Stewart, den populære tv-vært, der har sat lighedstegn mellem satire og politik hos ’The Daily Show’ i årevis, tog sidste år seks måneders pause fra showet for at lave sin debutfilm, ’Rosewater’.

Med en autentisk historie, et samfundspolitisk tema samt en premieredato, der nærmest beder om Oscar-akademiets opmærksomhed, er der lagt i støbeskeen til noget stort.

’Rosewater’ handler om Maziar Bahari, en canadisk-iransk journalist (spillet af Gael Carcía Bernal), der i 2009 blev fængslet i Teheran for beskyldninger om et komplot mod styret. Der er altså skruet ned for komikken og op for dramatikken. Jon Stewart har selv en personlig forbindelse til hændelserne – det iranske politi blev nemlig overbevist om, at Maziar Bahari var spion, ud fra et interview, han havde givet i ’The Daily Show’.

’Gone Girl’ (instr. David Fincher)

David Fincher har gang på gang vist sig som en eminent fortæller med ’The Social Network’, ’Zodiac’, ’Seven’ og ’Fight Club’. Det var derfor en glædelig nyhed for mange, da han blev annonceret til at skulle instruere ’Gone Girl’, der bygger på den roste bestseller af samme navn.

Det er en ’Twin Peaks’-inspireret fortælling om det perfekte ægtepar, Nick (Ben Affleck) og Amy (Rosamund Pike). På deres femårs bryllupsdag forsvinder Amy, og Nick vikles ind i et mediecirkus, hvor hovedpersonernes uskyldighed konstant er til revidering.

Som altid i en Fincher-film kommer vi ind i de mørkeste afkroge af den menneskelige psyke. Finchers universer er sommetider for dystre til at løbe med statuetterne i Oscar-sammenhæng, men mon ikke vi alligevel kan forvente ’Gone Girl’ ved prisdysten.

’Trash’ (instr. Stephen Daldry)

Instruktøren bag film som ’The Hours’, ’Ekstremt højt & utrolig tæt på’ og ’Billy Elliot’ har bevæget sig til Brasilien i sin kommende film. ’Trash’ følger tre drenge, der roder affald igennem for at overleve. Her gør de sig uheldigvis en opdagelse, der ufrivilligt gør dem til whistleblowere i en korrupt og brutal by.

Alle Stephen Daldrys fire film har modtaget nomineringer ved Oscar-uddelingen, og der er god grund til at tro, at det samme vil gøre sig gældende denne gang, hvor han på ny fortæller en historie om børn, der befinder sig i konflikter større end dem selv. Rooney Mara og Martin Sheen ses på rollelisten.

Jessica Chaistain A most violent year
’A Most Violent Year’ (instr. J. C. Chandor)

’A Most Violent Year’ er en thriller om et ægtepar (Oscar Isaac og Jessica Chastain), der som fattige indvandrere prøver at overleve i New Yorks mest voldelige år, 1981. Oscar Isaac viste i Coen-brødrenes ’Inside Llewyn Davis’, at han kan fortælle ufattelig meget med utrolig lidt, mens Jessica Chastain har haft godt øje for at udvælge det ene populære projekt efter det andet.

Instruktøren J. C. Chandor står bag to film, ’Margin Call’ og ’All Is Lost’, der begge blev nævnt i Oscar-sammenhæng dog uden at få nomineringer for bedste film. Ingen af filmene fik premiere i Danmark, men det kommer ’A Most Violent Year’ nok til at lave om på. En politisk konflikt i baggrunden og den amerikanske drøm som tema lyder i hvert fald ikke som en dårlig cocktail, og så udgør Isaac, Chastain og Chandor en stærk trio af noget af Hollywoods største talent.

Big Eyes Amy Adams
’Big Eyes’ (instr. Tim Burton)

Tim Burtons karriere har været lige så plettet som et Jackson Pollock-maleri. Fra mesterværkerne ’Beetlejuice’ og ’Edward Saksehånd’ til de skuffende ’Alice i eventyrland’ og ’Dark Shadows’.

I sin nyeste film, ’Big Eyes’, har Burton skiftet Johnny Depp og den gotiske stil ud med Amy Adams og Christoph Waltz i mere realistiske rammer. Filmen fortæller den autentiske historie om Margaret Keane, en genert maler, og hendes mand Walter, der påstår, at han står bag Margarets malerier.

Filmen følger dem fra kærlighedens begyndelse til retssalens uenigheder. Forhåbentlig kan et skift i stil og skuespillere få Burton til igen at give overbevisende prøver på sine fantastiske fortælleevner, som vi ved, han har i sig.

’Interstellar’ (instr. Christopher Nolan)

Christopher Nolan har aldrig været bleg for at tage os igennem mørke universer med flagermusmanden, drømmelag og tryllekunstnere. Mens store dele af Hollywood kører samlebåndsproduktioner af orgiastiske actionfilm gennem møllen, har Nolan formået at gøre eksploderende bygninger og biljagter intelligente. Hos ham er der mening med galskaben.

Selvom Nolan ofte har været til stede ved Oscar-uddelingen, har det kun én gang været med en nominering til Bedste Film (for ’Inception’). I hans nyeste film, ’Interstellar’, forlader Matthew McConaughey sin familie for at gå på opdagelse i rummets sorte huller og tidsrejser. At dømme ud fra trailerne ser der ud til at være skruet ned for actionscenerne og op for dramaet – måske a la ’Rumrejsen år 2001’ og sidste års sci-fi-favorit ’Gravity’.

Nolans rumfilm kan derfor meget vel blive en stjerne ved Oscar-uddelingen.

Læs også: 10 skuespillere, der satte Oscar-jagten ind i Cannes

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af