D. 24. juni havde ‘The Neon Demon’ amerikansk premiere, og i tråd med den blandede modtagelse herhjemme har Nicolas Winding Refns femi-horror-artfilm ikke indløst så mange billetter i de over 700 amerikanske biografer, som distributørerne havde håbet på. Faktisk omtales ‘The Neon Demon’ som et flop i USA, hvor den i løbet af premiereweekenden indtjente ‘sølle’ 589.014 dollars og derfor nu er taget af plakaten i størstedelen af biograferne.
I et nyt indlæg hos The Talkhouse tager indie-instruktøren Alex Ross Perry imidlertid Refns film i forsvar ved at sætte spørgsmålstegn ved selve distributionen af indie- og artfilm. Ross Perry står bag fine indiefilm som ‘Listen Up Philip’ og ‘Queen of Earth’, og han beskriver ‘The Neon Demon’ som intet mindre end et »masterpiece of filmmaking craft, ambition and style«.
Han beskriver dernæst distributionen af filmen i USA som forfejlet, da det i hans øjne er latterligt at forvente af en artfilm som ‘The Neon Demon’, at den sælger som en blockbuster:
»Hvorfor i alverden ville nogen tænke, at denne her film behøvede at blive vist på 800 lærreder til at begynde med? Måske er tankegangen her at kopiere den afstumpede dump-and-grab-studiemodel, hvor man hurtigt sender et produkt ud, før nogen kan påpege, hvor lidt publikumsstøtte det vil få, og dernæst kommer videre så hurtigt som muligt«, skriver Ross Perry blandt andet, hvorefter han sammenligner filmen med David Lynchs ‘Mulholland Drive’ fra 2001, der ‘kun’ blev vist i 250 biografer, men indtjente over syv millioner dollars i en periode på et halvt år.
Ross Perry beskriver det desuden som en skam, at ‘The Neon Demon’ efter sin korte tur rundt i landets biografer vil ramme streamingtjenesten Amazon:
»Det er tragisk-ironisk at forestille sig, at ‘The Neon Demon’ på et tidspunkt vil leve forevigt på Amazon side om side med deres low-key, relaterbare komedieserier og dramaer (som jeg ikke har set). Jeg vil ikke leve i en verden, hvor en film, der tjener en million dollars på to uger, bliver betragtet som en ydmygende fiasko, men jeg vil virkelig ikke leve i en, hvor sådanne afgrænsninger vil plette filmens ry forevigt og forhindre folk i at ville opdage den senere hen«.
Læs hele Alex Ross Perrys indlæg HER.
Læs anmeldelse: ‘The Neon Demon’: Ingen vil gå upåvirket fra Nicolas Winding Refns nye film