- Guide: I denne uge skal vi til rave-festival, dokumentar-forpremiere og spænde ben på Østerbro
- Ditte og Louise filmatiserer dansk roman for Netflix – Rosalinde Mynster og Joachim Fjelstrup i front
- Det er et stort hak i tuden på Netflix, når Hollywoods største stjerner takker nej til deres milliarder
‘Ditte og Louise’: Venskabet står stærkt i Hansen og Mieritz’ pionerværk
Louise Mieritz og Ditte Hansen i 'Ditte og Louise'. (Foto: Christian Geisnæs)
DR’s utidige aflysning af ‘Ditte & Louise’ – måske den sjoveste danske komedieserie nogensinde – cementerede på ironisk vis seriens pointe om, at kvinder over 40 er færdige i film- og tv-branchen. Den kolde skulder fra DR har heldigvis ikke stoppet den dynamiske duo Ditte Hansen og Louise Mieritz, der i stedet nu er hoppet over på det store lærred.
Filmversionen af ‘Ditte & Louise’, der ligesom serien er skrevet af Hansen og Mieritz og instrueret af Niclas Bendixen, er sprunget nogle år frem i tiden. Ditte og Louise turnerer med nogenlunde succes med deres show, men er stadig lige frustrerede over de manglende filmroller. »Det er sørgeligt, når hun er så gammel«, siger den mandlige instruktør til casteren om Ditte, der er til audition på en rolle som ’gammel luder’ i den nye Jussi Adler-film. Og sender hende hjem, før hun overhovedet når at sige sin ene replik.
På vej ud ser Ditte et opslag, der giver hende den idé at møde op til en audition til en vikingefilm klædt ud som mand. Instruktøren Gritt (Lotte Andersen) og Anders W. Berthelsen (der med stor selvironi spiller arketypen på en selvoptaget og sexistisk skuespiller, hvis største idol naturligvis er Daniel Day-Lewis) er vilde med ’Ditlev’, og hun/han får rollen.
Under optagelserne opnår hun pludselig uvant succes – og filmen viser virkelig sjovt forskellen på at være mand og kvinde. Mens instruktøren svælger over den følsomhed, Ditlev bringer til rollen, er hendes eneste instruktion til filmens kvindelige hovedrolle, Sara (Marijana Jankovic), at trække maven ind og brysterne op, have tyfus og være liderlig. Sara får heller ikke invitationen om at drikke øl med gutterne, mens ukendte Ditlev straks bliver bedste bros med Anders W. Berthelsen og del af hans drengeklub. Og som Esben Smed siger under øldrikningen med indlagt rygklapning og pikmåling, »når man først man er kommet ind i den klub, så kommer man ikke ud igen«.
Også kvinderne flokkes om Ditlev – særligt da hendes evne til at give håndjobs rygtes. Ditte og Louise burde altså have en særlig medalje for, hvad de selv har beskrevet som et public service-projekt om at sætte fokus på klitoris. I et af mine favoritafsnit af serien nægter Louise at simulere en orgasme i en sexscene, fordi hun mener, at det er et skadeligt signal at sende til unge kvinder, at man »bare kan komme efter tre stød på 25 sekunder«.
Mens Ditte nyder sin succes som Ditlev, glemmer hun dog Louise, som føler sig kørt ud på et sidespor. Og så er hun endda kommet i overgangsalderen. For at kompensere for svigt og usikkerheder kaster hun sig ud i et forhastet forhold til ekskæresten David (Adam Brix), hvilket byder på en del udfordringer i form af sammenbragte børn. I det hele taget er jeg vild med ‘Ditte & Louise’s skildringer af moderskab som noget, de slet ikke har styr på. Louise om sin datters iPad-forbrug: »Jeg har prøvet at tage den fra hende, men så bliver hun fuldstændig hysterisk, så det kan man ikke«.
Selvom alle 105 minutter ikke er lige skarpe, lykkes ‘Ditte & Louise’ overordnet fint med overgangen til det lange format – specielt i kraft af den stærke venskabshistorie mellem Ditte og Louise. Grænseløse Ditte og blokerede Louise er et rigtigt godt par, og de er enormt søde sammen.
Jeg synes dog ikke, at vi for alvor kommer dybere ned i karaktererne og kønsproblematikkerne end serien. Filmen maler med den brede pensel: Mænd er sexistiske røvhuller, kvinder tvinges til at sluge hvad som helst for at få lov til at få en tå ind i branchen. Mænd har hinandens ryg, kvinde er kvinde værst.
Kønssatiren er ofte helt vildt sjovt – mens under-bæltestedet-vittighederne til gengæld nogle gange er for platte til min smag – men ikke specielt underfundigt eller overraskende. Hertil kan man indvende, at det sexistiske filmmiljø sådan set ikke er skildret i en dansk sammenhæng, ligesom det også er sjældent at se kvinder vise deres blævremaver frem og være liderlige.
På den måde er Hansen og Mieritz pionéer. Og hurra for det. Forhåbentlig kan de næste gang gå skridtet videre og tilføje lidt flere nuancer.
Læs også interviewet med Ditte & Louise: »Nogen bliver nødt til at fortælle om håndjob og oralsex til kvinder – det er ren public service«
Spillefilm. Instruktion: Niclas Bendixen. Medvirkende: Ditte Hansen, Louise Mieritz, Anders W. Berthelsen. Spilletid: 105 min.. Premiere: Den 13. september