’The Outlaws’: Sydkoreas største overarme fører an i medrivende bandekrig
CPH PIX: Politiefterforsker Ma Seok-do fra sydkoreanske ’The Outlaws’ er maskulinitet i sin mest traditionelle form. Han er ikke en moderne mand, der taler om følelser og værner om sin barsel. Til gengæld har han træstammetykke overarme, der kan slå en bølle bevidstløs.
Det kan der blive brug for, når bandekrigen raser i Seouls kinesisktalende Garibong-distrikt. Korrupte Ma Seok-do har ellers rimeligt styr på områdets kriminelle grupperinger, der får lov til at pengeafpresse de lokale butiksejere, hvis bare de ikke skaber andet postyr – og i øvrigt betaler politimandens fråsende forbrug af mad, drikke og escortpiger.
Men en udefrakommende tølper ved navn Jang Chen skaber pludselig ravage i Seouls underverden, der mener, at den langhårede lånehaj tager for voldsomme overtalelsesmetoder i brug: Lemmer hakkes af med en økse, når pengene skal tilbagebetales.
Kang Yoon-seong bryder ingen genrenormer med ’The Outlaws’, der er løst baseret på virkelige begivenheder fra 2004. Men den debuterende instruktør og manuskriptforfatter har skabt en imponerende helstøbt oplevelse, der på trods af sine to timer aldrig bliver kedelig. Ikke overraskende blev filmen en publikumssucces i hjemlandet, og en efterfølger er på vej.
De blodige actionsekvenserne er kropsligt medrivende, fordi banderne hellere vil slå, stikke og hugge end skyde med pistoler. Det ender aldrig med en inflation af geværsalver og eksplosioner, som det eksempelvis gjorde i Peter Berg og Mark Wahlbergs belastende ’Mile 22’.
’The Outlaws’ bliver grummere og grummere, som bandekonflikten eskalerer. Specielt et bryllups voldelige afbrydelse er grufuldt velkomponeret. Festlighederne standses, da den iskolde Jang Chen blænder forsamlingen med en pulverslukker, hvis grå dis fylder lokalet. Et par intetanende bandemedlemmers kranier kvases med den røde metalbeholder, inden Chen tager sin signaturøkse i brug. Hele voldsseancen sker i én indstilling uden klipning.
Hele vejen igennem afbalanceres volden med en oftest velplaceret omgang slapstick-humor, der især kommer fra vores hovedperson Ma Seok-do. Skuespilleren Ma Dong-seok (hvis navn er let at forveksle med karakterens) er født til rollen som det muskuløse brød, der løbende har brug for at udvise sin magt over de lokale bandeledere – også med andre metoder end vold.
Højdepunktet sker, da han i de offentlige bade møder en mafioso, som han simpelthen tvinger til at pille æg. Og mens forbryderen iført håndklæde sidder på knæ på omklædningsrummets klinkegulv, brokker politimanden sig over, at æggene er for tørre.
Udover at agere kæk actionhelt er Dong-seok desuden god til at spille en rigtig mandemand, der dasker sine venner over hovedet og kalder dem idioter, når han faktisk forsøger at vise omsorg. Selvom nævekampene naturligvis er i højsædet, er det også interessant at se de tåbeligt gammeldags mandfolk åbne sig en smule op for hinanden i ’The Outlaws’ mere stille stunder.
Se også: Alle vores PIX-anmeldelser samlet på ét sted