- Skildringen af katastrofen i norsk Netflix-serie er nærmest uset på vores breddegrader
- Weekendens tre streamingtips: Lad dig ikke snyde af den kedelige titel på den mest spændende Netflix-serie længe
- Fem film, der bør blive din nye juletradition (og som hverken er ‘Love Actually’ eller ‘Home Alone’)
’In My Room’: Fængslende perle om at vågne op som eneste menneske i verden
'In My Room'
Da Hollywoodsystemet i filmens ungdom var allermest effektivt, havde studierne finpudset formlen for, hvordan en velsmurt film skulle afvikles. Det betød blandt andet, at en film ikke måtte indeholde unødvendige hverdagsscenarier, men kun scener der gav fortællingen fremdrift.
I Ulrich Köhlers film ‘In My Room’ fra 2018 forholder det sig lige modsat. Vi ser hovedpersonen Armin sidde i bilen, mens han venter på grønt lys i krydset. Vi ser ham flosse tænder og gå en aftentur for at ryge en smør. Han sidder og ser på kaffemaskinen, når den brygger kaffe. Altsammen er de små pauser i hverdagen, som livet er stykket sammen af, men som normalt ikke er med i en film, medmindre det har meget stor betydning for handlingen.
I historien om Armin har det en pointe, for han befinder sig i et vadested i livet. Han har ingen penge, intet job, ikke held med damerne. Hans bedstemor dør, hans forældre har begge andre mennesker i deres liv, som de er nære med. Og så en dag vågner Armin op og er helt alene. Filmen tager et genremæssigt spring fra at være almindelig socialrealisme til et Palle-alene-i-verden-scenarie, der faktisk ikke virker specielt underligt i forhold til hovedpersonen, der i forvejen befandt sig i en kedsommelig, nærmest vægtløs mental tilstand.
Først da den ultimative ensomhed indtræffer i hans liv, kan han finde sig selv. Når man har alle muligheder i verden, hvilke vælger man så? Historien om Armin er historien om naturmenneskets fødsel i mini-udgaven. Han begyder at holde dyr, han planter markerne til og bygger et hus af halm. Armin bliver en mand, han bliver voksen. Filmen giver sig god tid til at beskrive de små øjeblikke, men kommer nogle gange lige lovlig nemt om ved de store. Selv en enspænder som Armin bør have nogle flere spørgsmål om, hvorfor alle andre mennesker pludselig er væk, men det bliver ikke udfoldet eller undersøgt.
Filmens præmis gælder også for instruktøren selv: Når man har alle muligheder i verden, hvad vælger du så? Halvanden time inde i filmen begynder montagen af små livsøjeblikke at blive en anelse ligegyldige, men så får handlingen endnu et twist…
Hele menneskeheden skal udryddes, for at Armin finder ud af, at lykken ligger i det nære, simple liv. På samme måde er ‘In My Room’ en fængslende og omvendt feel-good-film i den betydning, at den får dit eget liv til at virke som en spændingsfyldt odyssé.
Kort sagt:
En dag vågner Armin op og er helt alene i verden. I’In My Room’ handler om kedsomhed og ensomhed, men filmen selv er en fængslende perle.
Læs også: Alle vores CPH:DOX-anmeldelser samlet på ét sted
Spillefilm. Instruktion: Ulrich Köhler. Medvirkende: Hans Löw, Elena Radonicich, Michael Wittenborn. Spilletid: 119 min.. Premiere: Den 4. april