’Forhøret’: Ulrich Thomsen er den bankende puls i radikal krimiserie på Viaplay
Christoffer Boe skærer helt ind til benet i sin nye Viaplay-serie. Trods en ret generisk krimititel er ‘Forhøret’ bygget op omkring et radikalt koncept: Hvert afsnit er én scene, hvor Ulrich Thomsens hovedperson står over for en ny skuespiller på en ny location. Med et par undtagelser består de 25 minutter lange scener udelukkende af en lang samtale mellem to personer.
Således kan man sige, at instruktøren forener sin nyfundne krimifascination fra biografsællerten ‘Journal 64’ og TV 2-serien ‘Kriger’ med karrierens tidlige arthouse-eksperimenter som ‘Reconstruction’ og ‘Allegro’. Resultatet er en gennemført, stilistisk lækker og virkelig interessant leg med krimigenrens klassiske forhørssituation.
Politimanden Bjørn (Ulrich Thomsen) haster i løbet af et døgn gennem den københavnske underverden, og rejsen har et umanerligt smertefuldt udgangspunkt. Datteren Christina (spillet af skuespillerens virkelige datter, Alma Ekehed Thomsen) findes død i en tilsyneladende fremmed lejlighed. Retsmedicineren Frank (Lars Ranthe) vurderer hurtigt, at der må være tale om et selvmord, men det nægter den ulykkelige Bjørn at tro på, og han tager sagen i egen hånd.
Manuskriptet har Boe skrevet i fællesskab med Jakob Weis (‘Den tid på året’), der med sin teaterbaggrund har stor sans for at holde scenerne dynamiske nærmest udelukkende gennem skarp dialog. Undervejs i samtalerne skifter magtbalancen mellem karaktererne flere gange, ligesom specielt Bjørn går igennem flere registrer af sorg, vrede og desperation.
For mens han med alskens ufine metoder forsøger at komme til bunds i omstændighederne vedrørende Christinas død, lærer han mange nye ting om den datter, han ikke længere havde kontakt til, og som hurtigt viser sig at have været rodet ud i noget snavs.
Alle de personer, som Bjørn møder, har haft mere kontakt til hende end han selv, og de har ikke mindst hørt hende fortælle om hans forsømmelser som far. Derfor har de ofte overhånden i samtalerne. De holder Bjørn hen, løber om hjørner med ham og beder om tjenester til gengæld for information.
Mens ‘Forhøret’s koncept er forfriskende, er selve mysteriet, som Bjørn skal opklare, ikke helt lige så spændende og opfindsomt. En sag om prostitution og narkohandel på det dybe net føles lidt flyvsk – måske fordi vi ikke ser de kriminelle handlinger med egne øjne, men kun hører karaktererne tale om dem. Samtidig er Bjørns tilbagevendende syner af den afdøde datter ret klodsede og unødvendige.
Ulrich Thomsen kan nemlig sagtens formidle karakterens afsavn og fortrydelse med stor effekt på egen hånd. Det buldrer med følelser under politimandens hårde skal, og den garvede skuespiller er brillant som fortællingens bankende puls. Alene præstationen i første afsnit, hvor Bjørn ved et tilfælde genkender datterens lig i retsmedicinerens hvidklinkede lokale, bør gives en pris.
At sidekaraktererne kun optræder i et afsnit hver, har desuden gjort det muligt at tilknytte en lang række andre danske stjerneskuespillere til projektet – blandt andre Trine Dyrholm, Nikolaj Lie Kaas, David Dencik og Lars Mikkelsen. Castet garanterer ikke kun fornemt skuespil over hele linjen, men giver også i sig selv lyst til at se videre. Man skal jo også lige se, hvordan Dyrholm og Mikkelsen gør sig i deres afsnit.
Kort sagt:
Christoffer Boes nye Viaplay-serie placerer et dansk stjernecast med Ulrich Thomsen i front i et forfriskende og stramt krimikoncept.
Læs også: ’Forhøret’-instruktør Christoffer Boe: »Vi skal mødes via krimien«