De 20 bedste horrorfilm, du kan streame lige nu

På jagt efter en gruopvækkende gyser? Vi anbefaler de bedste, du kan opstøve på streamingtjenesterne – og viger uden om de allermest åbenlyse
De 20 bedste horrorfilm, du kan streame lige nu
'You're Next'. (Foto: PR.)
STREAMING TOGETHER

Få genrer har så broget et renomme som horror-film. Vi står midt i en amerikansk gylden periode for genren, der ikke har set sin lige siden 70’ernes voldsomme opbrudstid. Men i horror-sektionen på streamingtjenesterne oversvømmes man dog ofte af obskure, elendige overskudsvarer.

Her forsøger vi derfor at holde gyseraficionadoer opdateret på det bedste, der kan findes i rodekassen af gysertitler, som er tilgængelig på streaming. Hermed også en løftet pegefinger til de danske vod-platforme, der ikke kan tilbyde kultklassikere som ’Driller Killer’, ’Possession’, ’The Beyond’ og – helt grotesk – George A. Romeros ’Dawn of the Dead’.

Vi springer let og elegant over de mest åbenlyse klassikere, der ellers normalt dominerer lister som denne. Du ved nok  forvejen, at ‘The Texas Chainsaw Massacre’, ‘Halloween’, ’The Silence of the Lambs’, ‘The Shining’, ‘Psycho’, The Exorcist’, ’The Conjuring’, ‘Friday the 13th’, ‘Alien’, ‘The Ring’, ‘Paranormal Activity’, ‘Dracula’, ‘The Blair Witch Project’ og ‘Scream’ er obligatorisk pensum.

Samtidig har vi undladt A24’s trekløver af kritiker-darlings, der har domineret enhver diskurs om horror de seneste par år – de mesterlige ’Hereditary’, ’The Witch’ og ’Midsommar’ – til fordel for film, der har fået mindre opmærksomhed.

‘You’re Next’. (Foto: PR.)

1. ’You’re Next’ (2011)

Den jomfruelige final girl, der i slasher-film overvinder det freudianske monster med sit eget falliske våben, er en af de mest omdiskuterede arketyper på film. Karaktertypen vendes komplet på hovedet i Simon Barret og Adam Wingards uhyrlig underholdende, bloddryppende mumblecore-gyser ’You’re Next’, hvor den sejlivede Erin straks viser sig at være dødelig med kødhammer, kniv og brandøkse, da hendes svigerfamilie angribes af maskerede mænd. 

Samtlige ofrer er medlemmer af den rige elite, og der er immervæk noget kartasis over at se samfundets mest velstillede få banket ansigtet ind frem for den hær af teenagere, der plejer at udfylde slasher-genrens omskiftelige slagtehal.

Kan ses på Blockbuster, Rakuten TV, iTunes og SF Anytime

‘Trouble Every Day’ (Foto: PR.)

2. ’Trouble Every Day’ (2001)

Den franske instruktør Claire Denis forbindes hovedsageligt med sin spidsfindige kritik af fransk neokolonisering af det afrikanske kontinent i moderne klassikere som ’White Material’ og ’Beau Travail’. Men i 2003 gravede provokatøren det første spadestik i den notoriske splattergenre New French Extremety, hvor vold feticheres og forherliges i en sortsynet samfundskritik. I ’Trouble Every Day’ forårsager en mystisk virus, at de smittede får en umættelig appetit for menneskekød postcoitus. Den freudianske præmis tages til sine ekstremer, da en mand vitterligt går ned på en kvinde… og æder hende.  

Kan ses på Blockbuster

‘Evil Dead 2’. (Foto: PR.)

3. ’Evil Dead 2’ (1987)

Sam Raimi, der stod bag den originale ‘Spiderman’-trilogi, fik sin start som instruktør langt ude i den amerikanske vildmark. Her skabte han med nogle venner en splatterfilm om en uset dæmonisk kraft, som transformerer en gruppe unge mænd og kvinder til diabolske deadites.

Med sine vilde effekter og sit maniske tempo er ’The Evil Dead’ stadig en gedigen klassiker. Men det var med efterfølgeren ’Evil Dead II’, at Sam Raimi perfektionerede sin kombination af ’Gøg og Gokke’-falden-på-halen-komik og groteske voldsudgydelser. Det er som ’Looney Toones’ med et specieleffektbudget til litervis af flydende rød væske.

Kan ses på Youtube Movies

Nicolas Cage i ‘Mandy’ (2018).

4. ’Mandy’ (2018)

Ved premieren til Panos Cosmatos’ syretrip af en film var fokus hovedsageligt på Nicolas Cages galemandspræstation som skovhuggeren Red, der tager frygtelig hævn på en kult, efter de myrder hans udkårne. Og ja, billedet af den hulkende, oppustede mand iført tighty whites, der bunder en hel flaske vodka, er utrolig underholdende.

Men ’Mandy’ er mere end et sjovt meme. Filmen er en fantastisk meditation over kønsdynamikker. En knivskarp dekonstruktion af slasher-genren. Og en hyldest til alle, der lyttede til Dio, gik i heavy metal-t-shirts og så ’Fredag den 13’-film i deres teenage-år.

Kan ses på Blockbuster, Viaplay, iTunes og Google Play

‘The Bird with the Crystal Plumage’. (Foto: UMC Pictures.)

5. ‘The Bird With the Crystal Plumage’ (1970)

Fra midt-60’erne til start-80’erne var italiensk film domineret af giallo-genren: Billigt producerede detektiv-mysterier, der snarere fandt inspiration hos grand guignols rædselsteater end forfatterne Agatha Christie og Raymond Chandler.

Genrens hovedmand Dario Argento debuterede med dette virtuose, fandenivoldske mordmysterie, hvor en arrogant kunsthandler er vidne til et rovmord. Mens han både jagter og jagtes af den maskerede, behandskede morder, falder flere og flere under kniven i udskejende mordscenarier, der er lige så frygtelige, som de er dragende smukke. Argento er hovedsageligt kendt for kultklassikeren ’Suspiria’ (se længere nede), men med ’The Bird With the Crystal Plumage’ satte han tidligt standarden for genren.

Kan ses på Mubi. Kan lejes på Youtube Movies, SF Anytime, Blockbuster, Google Play og iTunes.

‘Cam’. (Foto: Katelin Arizmendi/Lens Pictures)

6. ’Cam’ (2018)

Selvom internettet og sociale medier for evigt har ændret vores levevis i det 21. århundrede, har horror-skabere haft svært ved at kapitalisere på den iboende gru, som det afstedkommer. Undtagelsen, der bekræfter reglen, er den isnende klamme gyser ’Cam’, hvor en camgirl får stjålet sin konto og identitet af en dæmonisk dobbeltgænger.

Sexarbejdere behandles stadig som skidt i de fleste gysere. Så meget desto mere er det forfriskende med en horrorfilm, der bruger genrens værktøjer til at fortælle om skrækken ved at miste kropslig autonomi.

Kan ses på Netflix

‘It Follows’. (Foto: PR.)

7. ’It Follows’ (2014)

Teenage-liderbukse, der bliver parteret af bestialske mordere, har altid været amerikanske gyserfilms største vedhæng. Er fremvisningen af teenageres sexliv med deres brutale mord som konsekvens en konservativ, løftet pegefinger fra de aldrende filmskabere eller snarere en munter leflen til det unge, liderlige publikum?

David Robert Mitchells festivaldarling fra 2014 er et vidunderligt skarpt send-up af disse genrenormer, da monstret i bogstavelig forstand er en seksuelt overført sygdom, som i sneglefart jagter sit offer, indtil sygdommen er ført videre – eller den sexglade teenager endelig indhentes.

Kan ses på Filmstriben, Amazone Prime og Blockbuster

‘Lad den rette komme ind’. (Foto: PR.)

8. ’Lad den rette komme ind’ (2008)

Bellas forbudte romance med bad boy-vampyren Edward var ikke den eneste coming-of-age-vampyrhistorie i 2008. I en lurvet forstad til Stockholm forelsker det utilpassede mobbeoffer Oskar sig i den mystiske nabo Eli, som naturligvis viser sig at være en 100 år gammel blodsuger.

Tomas Alfredson fremviser den socialdemokratiske hyggenation som en gold istap, hvor de gamle holder sig varme med flasken, og børn falder i isfælder på må og få. Med sin rå kynisme over den trøstesløse hverdag og morbide personager, føles filmen unikt skandinavisk – hvorfor det komplet ligegyldige amerikanske remake da også pænt kan undgås.

Kan ses på HBO Nordic og Blockbuster

’[REC]’. (Foto: Rotten Tomatoes.)

9. ’[REC]’ (2007)

Siden George A. Romeros formfuldendte ’Living Dead’-trilogi er zombiegenren langsomt blevet kannibaliseret i historier, hvor de animerede levende døde spiller andenviolin for bedagede dystopier, hvor mennesket er det virkelige monster.

Men i den endeløse hær af ’28 Days Later’-kopier har denne spanske found footage-zombiefilm noget så sjældent for genren som en puls. Fanget i en klaustrofobisk lejlighedsopgang under karantæne prøver et filmhold desperat at undslippe sine sultne medbeboere. Uhyrlige jumpscares sender pulsen i galop, og de sidste ti minutter af filmen, der foregår i totalt mørke, er uhyggeligere end noget andet inden for genren. 

Kan ses på Blockbuster og SF Anytime

‘Ju-on: The Grudge’. (Foto: PR.)

10. ‘Ju-on: The Grudge’ (2002)

Den japanske gyserserie ’The Grudge’ føles som gysergenren brudt ned til de mest basale elementer: En uhyrlig dødsrallen. Et forvrænget ansigt dækket af sammenfiltret hår. Forladte huse og kontorgange, der hjemsøges af usete skikkelser.

Uhyggen når sit zenit med den første spillefilm i serien, hvor spøgelset Kayako og sønnen Toshi udøver bestialsk hævn på samtlige folk, der vover at træde over dørtrinet i deres gamle hus. Siden den originale ’Ju-on’ er spøgelsesgenren eksploderet i popularitet med ’Paranormal Activity’, ’Sinister’ og ’The Conjuring’. Alle film dyrker spøgelset som en morderisk spasmager, der nyder at drive sine hjælpeløse ofre gale af desperation, før de lander dødsstødet. 

Kan ses på Viaplay, Blockbuster og Google Play

Christian Bale i ‘American Psycho’ i 2000. (Foto: PR.)

11. ’American Psycho’ (2000)

Instruktør Mary Harron transformerer Brett Easton Ellis’ misogyne satire over 80’ernes yuppie-kultur til en langt mere universel fordømmelse af amerikansk grådighed og forbrugerkultur, som ville lede os til den finansielle krise otte år senere.

Filmen udødeliggjorde Christian Bale i rollen som det psykotiske Wall Street-svin Patrick Bateman, der prøver at finde en identitet gennem lystmord. Fra hans isnende åbningsmonolog og en skinnende økse i ansigtet på en ung Jared Leto til kærlighedserklæringer om forretningskort har der hverken før eller siden været så skarp en satire over Wall Street.  

Kan ses på Netflix og HBO Nordic.

‘Suspiria’ (1977). (Foto: PR.)

12. ’Suspiria’ (1977/2018)

Der er ingen film som ’Suspiria’. Det gælder for Dario Argentos operaagtige giallo-hovedværk fra 1977 såvel som Luca Guadagninos mareridtsinducerende bodyhorror-film fra 2018.

Da den unge amerikaner Suzy (Jessica Harper i 1977, Dakota Johnson i 2018) ankommer til en venerabel vesttysk balletskole, indlemmes hun i en glubsk konspiration involverende skolens mystiske lærerstab og deres overhoved, heksen Helena Markos, der går under navnet Mater Suspiorum.

Argentos originale mesterværk omfavner gysets mest instinktive gru i sin Grimm-inspirerede, makabre fabel, mens Guadagnino opdaterer fortællingen med en mere samfundskritisk fortælling om den gruende fascisme i Europas hjerte efter Det Tredje Riges Fald.

’Suspiria’ 2018 kan ses på Filmstriben, Amazone Prime, Grand Hjemmebio, Viaplay og Blockbuster. ’Suspiria’ 1977 kan ses på Amazon Prime, Blockbuster og Mubi.

‘The Babadook’. (Foto: PR.)

13. ’The Babadook’ (2014)

Australske Jennifer Kent sparkede døren ind til den ofte kvindefjendske horror-genre med en film, der blander smuk ekspressionisme med rørende familiedrama. Aldrig har monstret under sengen føltes så faretruende som Babadook, der igennem sin bordeaux-farvede børnebog truer med at besætte enkemoren Amilia (Essie Davis) og dræbe hendes barn. 

Med sit gabende dødningesmil, kridhvide ansigt og raspende stemme sender den titulære bøhmand straks hårdhudede gyserfans skrigende under den nærmeste dyne. Samtidig kickstartede ’The Babadook’ en bølge af auteurdrevne indie-horrorfilm, som skabte røre på festivaler verden over, som ’Hereditary’, ’The Witch’ og senest ’Saint Maud’.

Kan ses på Filmstriben og Blockbuster

‘Raw’. (Foto: PR.)

14. ’Raw’ (2016)

Julia Ducournaus rygende originale coming-of-age-via-kannibalisme-film har hele den ferske pakke. Da den jomfruelige vegetar Justine tvinges til at spise kaninnyre som et ydmygende rus-ritual for de nyklækkede dyrelægestuderende, får hun pludselig smag for det forbudte kød.

Der er intet nyt ved en horrorfilm, som bruger en kvindes spirende seksualitet til gys og væmmelse. Men i modsætning til andre (glimrende) coming-of-age-gysere som ’Carrie’ og ’Ginger Snaps’, er filmen lige så liderlig og hungrende efter rå, hed korporlig omgang – både i form af den lille og store død – som sin unge kannibal in spe.

Kan ses på Blockbuster og Viaplay

‘Martyrs’.

15. ’Martyrs’ (2008)

I 00’erne, hvor hudafpillende sadisme var kutymen inden for mainstream-gys, gik ingen film så langt som Pascal Laugiers notoriske New French Extremity-film ’Martyrs’. En ung, traumatiseret kvinde opsøger sammen med sin veninde den velstillede kernefamilie, der torturerede hende som barn, og myrder dem en efter en. Og det er blot inden for filmens første kvarter.

Laugiers nådesløse bodyhorror-film vil utvivlsomt fremstå som smagløs misogyni for uindviede i genren. Men der er en nærmest prosaisk intelligens over dens fremstilling af vold på film, når den tager udgydelserne til sit logiske slutpunkt.   

Kan lejes på Blockbuster

‘Jennifer’s Body’. (Foto: PR.)

16. ’Jennifer’s Body’ (2009)

I 2009, da Karyn Kusamas lynende intelligente horrorfilm ’Jennifer’s Body’ blev markedsført til liderlige 12-årige teenagedrenge, hadede kulturen kendiskvinder for meget til at anse filmens stjerne Megan Fox som andet end en talentløs Barbie.

Men som en hævngerrig succubus viser hun både hugtænder og kløer, når hun selvsikkert flirter med sine mandlige ofre for senere at flå dem åbne som piñatas. Heldigvis har tiderne ændret sig (en smule), og filmen nyder i dag status som en queer-kultfilm og et blodigt alternativ til highschool-komedier som ’Mean Girls’ og ’Heathers’.   

Kan lejes på Itunes, Blockbuster, Rakuten TV, Google Play og Youtube Movies

‘The Night of the Hunter’ (Foto: PR.)

17. ’The Night of the Hunter’ (1955)

Længe før Hannibal Lecter spiste menneskelever med Chianti og fava-bønner, hærgede seriemorderen Harry Powell (Robert Mitchum i sit livs rolle) de amerikanske sydstatslandeveje på jagt efter ensomme enkefruer under Den Store Depression. Klædt i præsteklæder og med ordene ’HATE’ og ’LOVE’ tatoveret på knoerne prædiker han hyklerisk om kvinders moralske dårskab og forfald, imens han jagter de to børn Pearl og John i sin søgen efter deres afdødes fars gemte pengebundter.

Her på siden har vi flere gange hædret denne kultklassiker for sin ekspressionistiske brug af skygger og den gruopvækkende hovedpræstation fra Mitchum. Og den er på alle måder endnu en anbefaling værdig.

Kan ses på iTunes, Google Play og Youtube Movies

Kaya Scodelario i ‘Crawl’. (Foto: PR.)

18. ’Crawl’ (2019)

Siden sin franske gennembrudsfilm, den ultravoldelige ’High Tension’ (i Europa ’Switchblade Romance’) har Alexandre Aja konsekvent vist sig som en af splattergenrens mest habile håndværkere.

Hans nyeste film ’Crawl’ leverer således præcis, hvad den lover: En makaber lækkerbisken af en creature feature, hvor enorme krokodiller mæsker sig i desperate Florida-indbyggere, der er strandet under en voldsom orkan. Kaya Scodelario (Effy fra ’Skins’) gør en fantastisk figur som den barske final girl, når hun tager kampen mod de tonstunge reptiler i vand, et iturevet hus og fugtige kældergange.   

Kan ses på Netflix, Viaplay og Blockbuster

’Onibaba’. (Foto: Toho Company.)

19. ’Onibaba’ (1964)

I filmregi er få mytiske figurer fremvist med så stor respekt og ærefrygt som den japanske samurai. Men i 1964 gav instruktør Kaneto Shindo de noble soldater et sjældent hak over tuden med ’Onibaba’. En kone og hans svigerdatter lever af at myrde deserterende soldater og samuraier i den viltre græsmark, hvor de bor, og sælge deres våben for højestbydende.   

De meterhøje, bølgende siv skaber en ækel klaustrofobisk atmosfære, som får det til at løbe koldt ned ad ryggen på en, længe før en maskeret dæmon materialiserer sig foran den skrækslagne svigerdatter.

Kan ses på Filmstriben, Viaplay og Blockbuster

Daniel Kaluuya i ‘Get Out’. (Foto: PR.)

20. ’Get Out’ (2017)

Ingen horror-liste er komplet uden ’Get Out’, Jordan Peeles dundrede indignerede racegyser, der vendte op og ned på genrens regler i 2017. Her på siden udnævnte vi filmen som 10’ernes vigtigste filmværk og med god grund. Historien om fotografen Chris (altid fænomenale Daniel Kaluuya), der opdager, at hans klækkeligt liberale, hvide svigerforældre stjæler sorte kroppe, er lige dele komisk og skræmmende som en perfekt punchline til den evindelige joke om den grusomme svigermekanik.

Men det er Kaluuyas stjernepræstation, der for alvor står tilbage som filmens genistreg. Billedet af hans fastfrosne ansigt med en tåre rullende ned ad kinden vil for evigt være brændt fast i den større filmkanon.  

Kan ses på Blockbuster og Viaplay

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af