’Spiral’: ’Saw’-spinoff med Chris Rock og Samuel L. Jackson er en forspildt chance
Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at idéen om at puste nyt liv i den engang så populære torture porn-franchise ikke tiltalte mig en smule.
Visionen om at lave en film, som bevæger sig væk fra splatten for splattens skyld, virker som lige præcis det, serien trængte til. Læg dertil, at selveste Chris Rock og Samuel L. Jackson er at finde blandt de medvirkende.
Men selvom ’Spiral: From the Legacy of Saw’ starter hæderligt ud med et stemningsmættet anslag, der involverer en afrevet tunge og et metrotog, går det stort set kun ned ad bakke derfra.
Chris Rock spiller hovedrollen som den sammenbidte og mavesure betjent Zeke Banks, som efter en uautoriseret undercover-mission bliver parret op med den nyuddannede og optimistiske William Schenk (Max Manghella).
Allerede på deres første opgave sammen kaldes de ud til mordet på metrostationen. Ofret er en politimand fra deres egen afdeling, der gentagne gange har løjet i vidneskranken. Alle omstændighederne omkring mordet peger på, at den ellers afdøde Jigsaw-morder er tilbage – om ikke andet så i hvert fald en copycat. Og det er kun begyndelsen på en ond spiral af grusomme mord på makkerparrets kollegaer.
Der er altså tale om en hårdkogt kriminalfilm, men det forudsigelige plot har gjort, at manuskriptforfatterene har set sig nødsaget til at gøre heftig brug af flashbacks, for at det hele skal være bare nogenlunde interessant.
Og ens tålmodighed kommer i den grad på prøve, når filmen begynder at vise begivenheder, vi lige har set mindre end en halv time tidligere. Derudover er dialogerne så ekspositionstunge, at de skærer alt ud i pap, som var replikkerne et af Jigsaws torturapparater.
Har man set bare en håndfuld buddy cop-film, virker hele seancen, hvor Zeke først får en røffel på chefens (Marisol Nichols) kontor for at skide på reglementet for så derefter at blive sat sammen med en yngre makker, næsten som en ‘SNL’-sketch.
Man skal lige vænne sig til at se Chris Rock, som man primært kender fra hans komiske roller, i det noget mørkere og nihilistiske ’Saw’-univers. Alligevel lykkes det faktisk Chris Rock at være relativt overbevisende i rollen som kriminalbetjent, og man mærker tydeligt, at filmen, som han også er executive producer på, er et passionsprojekt for skuespilleren, der har udtalt, han længe har villet give sig i kast med horror-genren.
’Spiral’ er dog ikke uden komiske momenter. Chris Rocks karakter introduceres for eksempel med en semisjov diskussion om, hvor politisk ukorrekt ’Forrest Gump’ egentlig er. En scene, der vækker minder om Tarantinos tidlige film.
Samuel L. Jackson har rollen som Zekes far og pensioneret politichef. Kemien mellem ham og Chris Rock er god, men man får følelsen af, at den garvede skuespiller indspillede alle sine scener på en enkelt eftermiddag. Det er ellers en sjov idé med et A-liste-navn i en filmserie tidligere befolket af b-skuespillere fra primært dårlige krimiserier og sæbeoperaer, men desværre er han syndigt underbrugt.
En ting, man ikke kommer uden om, når det handler om ’Saw’, er selvfølgelig de blodige torturscener, som siden originalen fra 2004 har været et varemærke for serien. Filmene er alle mere eller mindre bygget op omkring Jigsaw-morderens modbydelige julelege og opfindsomme torturscenarier. Og det er især nysgerrigheden på dem, der trækker folk i biografen.
Her prøver ’Spiral’ noget nyt ved at skrue ned for mængden af blod og indvolde og i stedet fokusere mere på skumle stemninger og en følelse af meningsløshed.
Det er et modigt valg, men beklageligvis fremstår forsøget halvhjertet og amatøragtigt. Det umage makkerpars mørke morderjagt prøver at kopiere den tunge og nedslåede æstetik fra David Finchers 90’er-mesterværk ’Seven’. Det bliver bare aldrig rigtigt uhyggeligt, og det er tydeligvis alt for store sko for instruktør Darren Lynn Bousman, der også var manden bag ’Saw II’, ’III’ og ’IV’, at udfylde.
Hvad der på papiret lignende et friskt take på ’Saw’-universet, udvikler sig hurtigt til blot at være en (lidt) mindre blodig efterfølger og endnu værre en forspildt chance for at gøre noget nyt og anderledes med horrorfranchisen, der tilsyneladende nægter at dø.
Kort sagt:
På trods af en hæderlig præstation fra Chris Rock er det ikke nok til at redde ’Spiral: From the Legacy of Saw’ fra et gumpetungt manuskript og en uinspireret instruktion.