’Nightbitch’: Amy Adams er fænomenal som indebrændt mor, der forvandles til en hund

’Nightbitch’: Amy Adams er fænomenal som indebrændt mor, der forvandles til en hund
'Nightbitch'. (Foto: Disney)

I starten af ’Nightbitch’, der herhjemme er kommet direkte på Disney+, betragter en kvinde sig selv i spejlet.

»What fresh hell awaits you today?« spørger hun sit udmattede spejlbillede.

Med en mand, der er bortrejst alle hverdage, og en toårig søn på armen lever den unavngivne kvinde (Amy Adams) en tilværelse som de facto enlig mor i New York. Hun har opgivet sit kunstnervirke for en monoton tilværelse, som instruktør og manuskriptforfatter Marielle Heller introducerer i en montage af moderskabets uendelige gentagelser: Morgenmad, ture på legepladsen, rengøring, sengetid og babysang på biblioteket.

Selv når hendes mand er hjemme, får kvinden ikke meget hjælp. Da han melder sig frivilligt til at bade deres søn, råber han om hjælp flere gange og beklager sig over at skulle afbryde sin gaming for at lægge sønnen i seng.

Men der sker et opbrud i tilværelsen, da hun en dag opdager en lille plet hår, nej, pels på sin ryg. Så kommer en forbedret lugtesans. En stor appetit efter kød. Hunde følger efter hende ved legepladsen.

De mærkelige symptomer leder hende til den mest logiske konklusion: Hun er ved at blive til en hund.

‘Nightbitch’. (Foto: Disney)

Er man kommet efter David Cronenberg-agtig body horror, hvor kroppen ødelægges og mishandles i et grotesk spektakel, vil man dog blive slemt skuffet. ’Nightbitch’ er (lovlig) tilbageholden, hvad ekstremiteterne angår, og i et anderledes take på genren virker forandringen faktisk ikke specielt ubehagelige.

Faktisk byder kvinden transformationen velkommen med nysgerrighed. At hun pludselig har otte brystvorter og en lille pjusket hale er en frigørelse, der tillader hende at spise så meget, hun har lyst til, og løbe rundt på alle fire i haven.

Amy Adams har i mange år gjort karriere som kvinde på randen at et nervøst sammenbrud, så det er næppe en overraskelse, at hun er fænomenal i rollen som den navnløse mor. Man kunne ønske sig en mere monstrøs forvandling til at matche hendes præstation, der er rå, ærlig og rasende.

Vi får adgang til kvindens indre liv i flere scener, hvor hun fantaserer om at afsløre sine sande, vrede følelser for omverdenen. Som da hendes mand fortæller hende, at »glæde er et valg«, og hun drømmer om at prompte stikke ham en flad.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Ikke alle scener ender så dramatisk, og grænsen mellem virkelighed og fantasi er kontant udvisket. Ofte bliver man i tvivl, om hendes udbrud altid forbliver fantasier, eller om hendes mand blot er utroligt uopmærksom på hendes behov.

Denne drømmende magiske realisme sår også tvivl om, hvorvidt hendes liv som hund egentligt finder sted, eller det blot er endnu en fantasi, der giver afløb for hendes desperate behov efter at give slip på moderskabets stramme tøjler og bare gå amok.

Efter en tid, hvor begrebet the mental load er blevet vidt og bredt diskuteret i danske medier og stuer, føles en film som ’Nightbitch’ særligt aktuel.

I en befriende scene går det op for kvinden, at de andre mødre til babysang måske ikke er så dødkedelige som først antaget. De  gemmer også på en skjult vrede, der gør op med deres tjekkede supermor-personaer, da de alle bekender til hinanden at have slået deres børns kæledyr ihjel af ren og skær forsømmelse ‒ eller med vilje, så de ikke skulle bekymre sig om endnu et levende væsen.

Det betyder dog ikke, at filmen er en ren fordømmelse af moderskabet. Marielle Heller – der tidligere har stået bag mindeværdige film som ’The Diary of a Teenage Girl’ og ’Can You Ever Forgive Me’ – giver plads til flere solrige og ømme øjeblikke, hvor kvindens kærlighed til sønnen er i centrum.

Hun fortryder ikke at have fået et barn, fortæller hun på et tidspunkt sin mand, men hvis hun kunne gå tilbage i tiden, ville hun sætte sig selv og manden ned til en lang samtale om ligeværdigt forældreskab.

Forhåbentligt kan ’Nightbitch’ være med til at starte flere af den slags samtaler.


Kort sagt:
Amy Adams smider alle tøjler i ’Nightbitch’, der viser moderskabet fra dets grimmeste, vredeste og ømmeste sider.

‘Nightbitch’. Spillefilm. Instruktion: Marielle Heller. Medvirkende: Amy Adams, Scoot McNairy, m.fl. Spilletid: 98 min. Premiere: Kan ses på Disney+.
Sponsoreret indhold

Gå ikke glip af