Xenia
Xenia Lach-Nielsen er vel bedst kendt for sin rolle i ‘Drengene fra Skt. Petri’ og en række roller i musikforestillinger på københavnske teatre gennem de seneste år. Nu har hun udgivet sit debutalbum som soloartist.
Det er et album, som på godt og ondt er præget af at være et soloprojekt. En mere kritisk producer ville formodentligt have sorteret i indholdet, således at pladens fire-fem bedste numre var blevet til en homogen EP og kommet bedre til deres ret, frem for det aktuelle resultat; en noget usammenhængende affære, som stritter i mange retninger.
Xenia kan en del og vil endnu mere. På ‘Velvet Apple’ vil hun gerne have at vi skal nå at høre det hele på en gang: Storladen musical som ‘Free’, dyster Tom Waits-stemning som på ‘Get Closer’, ‘Lulu’s cabaret-erotica, følsom dansk lyrik på albummets sidste nummer ‘Løber Imod’ – og så albummets suverænt stærkeste og mest personlige nummer; titelnummeret. Her forenes mange af de stemninger og musikalske virkemidler, som høres på de øvrige numre i sin mest vellykkede form.
Det er ikke et album, som vil komme til at stå som en milepæl i dansk musik. Dertil flagrer det for meget. Men det er en ambitiøs debut fra en kunstner med noget på hjertet, som lover godt for, hvad der senere kan komme.