- Robert Smith stirrer sin egen dødelighed dybt i øjnene på The Cures første album i 16 år
- Aftenens hovednavn efterlod salen i tårer: Vi var på ambitiøs endagsfestival i København
- Din yndlingsrapper deler scenen med ham. Din konge ser fodbold med ham. Er der nogen i landet, der ikke elsker Thor Farlov?
Div.
17 regulære, fuldfede og vellydende tracks udgivet på det franske indie-selskab “Creative Vibes” under Wagram gearet med et tilhørende antal forskellige kvindelige stemmer. Her findes alt lige fra damer med distinkt kändissfaktor som Fontella Bass, Billie Holiday, Sidsel Andresen, Chaka Khan, Aimee Craddock, Onejiru og allestedsnærværende Norah Jones til up-and-coming udøvere af den sorte kunst, som Alice Russell og Miriam Aida.
Fra mit ydmyge synspunkt fungerer nærværende makkerskab mellem elektronisk og jazz perfekt. Rytmekarakter, instrumentering og i sandhed fabelagtige stemmer, aftegnes og forstærkes med det elektroniskes monumentane drive og påtrængenhed. Pladen er totalt velproduceret og den høje standard på alle fronter resulterer i en udgivelse, der stinker af gennemført taktfuld musikalitet.
At fremhæve nogle numre fremfor andre er ganske unødvendigt og at gå i dybden med hver enkelt skæring ganske umuligt, men jeg vil afslutningsvis gerne nævne et par eksempler: “Evolution” med The Cinematic Orchestra og Fontella Bass på vokal. Der er bouncy beats og vigtig scratching på en solid bund af bas og tangenter plus en original melankoli. “Arabesque” med Nicola Conte & Micatone og Lisa Bassenge. En subtil og forunderlig hypnotiserende anvendelse af diverse slaginstrumenter og spicy bas. I sidste ende finder man Dani Siciliano’s kølende, minimalistiske og garanteret skovmandskjorte-fri udgave af Nirvana’s “Come As You Are”.
Div.. 'Electro Jazz Divas vol.2'. Album. Wagram.