- Din yndlingsrapper deler scenen med ham. Din konge ser fodbold med ham. Er der nogen i landet, der ikke elsker Thor Farlov?
- Vennerne blev rapstjerner, mens han knoklede 9 til 5: »Man glemmer sine drømme, og hvad man egentlig vil«
- De fem største scoops blandt de første Roskilde Festival-annonceringer
Daedelus
Den højt estimerede amerikanske producer Daedelus forsøger altid at lave noget tematisk, når han udgiver et nyt album. Af samme grund står hans debut på Ninja Tune i stærk kontrast til det seneste udspil, ‘Exquisite Corpse’, som var regulær hiphop. Denne gang er fokus lagt på live-elementer og instrumenter, som blandes med drømmende electronica.
Albummet åbner med den abrupte og bredt favnende ‘At My Heels’ og fortsætter med den løsslupne ‘Sundown’, der indeholder både brasiliansk bloco-band og livepublikum. Derefter går turen til ‘Nouveau Nova’, hvor et forcerende pianoloop og forvrængede synthflader flyder over i den lette og bossanova-inspirerede ‘Viva Vida’.
Som det måske fremgår af ovenstående, så stritter Daedelus i (for) mange retninger. Det er lykkes ham at skabe en drømmende, sfærisk og tropisk atmosfære i sit elektroniske univers, men inden for de rammer mister man hurtigt overblikket. Både i de enkelte numre og over 15 af slagsen.
Undervejs dukker der retfærdigvis flere spændende ideer op, men opbygningerne bliver ofte lidt rodede og udsvævende, og man mødes af mange forskellige stemninger, der både sender én til karneval i Rio og til hængekøje-afslapning på Fiji-øerne. I længden bliver man simpelthen en anelse for mættet af stemningen, og man mister lysten til at fordybe sig i musikken.
Daedelus. 'Denies the Days Demise'. Album. Ninja Tune/VME.