Elvis Costello & The Imposters
Elvis Costellos nye album er opkaldt efter Ando Momofuku, som du uden tvivl kender som opfinderen af potnudler -hjørnestenen i enhver Roskilde Festival-gængers daglige diæt. Pladen er udgivet på det amerikanske alt. country label Lost Highway, og blandt gæsterne tælles blandt andre Rilo Kileys Jenny Lewis og Tennessee Thomas, en 24-årig pige, der spiller trommer på en håndfuld af sangene.
Forvirret? Well, Elvis Costello er gennem de senere år blevet lidt af en musikalsk rodebunke, hvor den kunstneriske mission synes at være, at det meget gerne må være sjovt at være Elvis Costello – og ikke mindst at være i nærheden af ham. Således er ‘Momofuku’, der når hele vejen rundt om rock, powerpop, country, opera, jazz og lidt skrammelrock, også lidt som at æde et kilo Matador Mix på en enkelt aften. Selvom du sorterer de kedelige lakridser fra i første omgang, så ender de alligevel med at ryge ned i sidste ende, og når det kommer til denne musikalske dekadence og bevidste pissen på reglerne, er der ingen mere charmerende end Costello.
‘Momofuku’ udkommer på samme tid som genudgivelsen af Costellos 30-årige hovedværk ‘This Year’s Model’, og i den sammenhæng blegner ‘Momofuku’ naturligvis. Costellos mesterværker hænger ikke længere på træerne, men selvom dette album er en til tider uoverskuelig rodebunke, hvor Costellos løssluppenhed får lidt for frie tøjler, minder dens titel om, at store glæder af og til ikke er de mest finkulturelle af slagsen.