Max Tundra
Manden bag Max Tundra, den engelske multi-instrumentalist Ben Jacobs, havde som ung en forkærlighed for at spille temaerne fra tv-serier og reklamer. Kombineret med brugen af hans Amiga 500 som instrument har vi essensen af den særegne lyd. Max Tundra befinder sig i grænselandet mellem tunet electro og skamfuld synth-pop. Imens man danner sig en mening om kombinationen, spiller Amigaen videre, akkompagneret af Jacobs høje, og ikke særligt spændende, vokal.
Nummeret ‘Orphaned’ skubber i den rigtige retning med sit hektisk opklippede beat, som vi kender det herhjemme fra Kid Kishore. Som at høre et puslespil med 1.000 brikker blive lagt på fire minutter. Numrene ‘Which Song’ og ‘Number Our Days’ er i højere grad bygget op omkring Jacobs vokal, og så kan alle verdens Hammond-orgel-soloer ikke fjerne opmærksomheden fra den fesne falset.
Det 11 minutter lange udgangsnummer ‘Until We Die’ kunne have været titelnummeret fra en 80’er tv-serie – på den gode måde. Og her fungerer Amiga-præget fint. Den vilde beat-programmering og den søvndyssende vokal suppleres gennem hele albummet af skæve orgel- og synth-(dis)harmoneringer, men det er ikke nok til at overbevise. Et album behøver ikke at være let tilgængeligt, men Max Tundra formår ikke at forene det hurtige og vilde med den poppede lyd, som albummet emmer af, og strander derfor midt i mellem.