of Montreal – festlig forvirring
En slagter, der jagter en gris, bevingede mænd i stramme heldragter samt en omgang frugtuddeling. Det opremsede er bare noget af det hurlumhej, indiepopperne fra of Montreal præsterede i går, hvor de indtog et halvtomt Amager Bio med deres farverige energiudladninger og kaotiske sceneshow.
En fest blev det på mange måder. For bagkataloget, som den til lejligheden dametøjsbeklædte Kevin Barnes og hans band har, byder stort set ikke på andet end hurtige og kække popnumre med et touch af r’n’b og funk. På sin vis fungerede de da også glimrende til at bygge festen op, og trods det sparsomme publikum lod det til, at de nærmest lalleglade musikudskejelser var særdeles velkomne for især de danselystne. Men det føromtalte væld af aktivitet på scenen fjernede ofte fokus fra musikken og gjorde fremførelsen lidt for cirkusagtig. Som udgangspunkt utrolig underholdende, men det gav også en god grad af forvirring i for eksempel ‘Our Riotous Defects’ og ‘Like a Tourist’ fra gruppens seneste album ‘False Priest’.
Man skulle faktisk hele vejen til koncertens tonserlange afslutningsnummer ‘The Paste Is a Grotesque Animal’, før musikken fik lov at stå alene. Og det fungerede her særdeles fremragende med den langsomt opbyggede spændingskurve, der tilføjede showet et skud kærkommen seriøsitet og nerve. Noget der ellers var en mangelvare i en koncert, der alt for sjældent bevægede sig væk fra det morsomme og hen mod et kunstnerisk højere niveau.