Blawan
Post-dubstep er uden tvivl en rodet betegnelse. Alligevel dækker den over mindst ét fællestræk ved den elektroniske musik, der blev født i skumsprøjtet af dubsteppens kølvand: Intensiveringen af slagtøj og percussion. De rytmer der roligt trommede derudaf i tidlig dubstep fra blandt andre Shackleton, Appleblim og Skream er blevet udvidet, indviklet og eksplicit tematiseret. Shackletons seneste produktioner er selv et stjerneeksempel på det, ligesom talenterne fra labels som Hyperdub og R&S. Blawan er blandt de nyere aktører på feltet. Hans anden ep ‘Bohla’, som R&S udgiver, åbner med brugen af acid en ny sluse i post-dubsteppen.
Ep’ens tre numre har fokus på fyldige og iltre trommer, der ruller af sted med en intensiv, sofistikeret energi, der snildt undgår den platte og påståede maskulinitet, som en del dubstep lider af. På titelnummeret ‘Bohla’ sættes rytmen af en hihat, der kører offbeat, men i et så højt tempo, at man ender med at blive i tvivl om, hvor slaget egentlig ligger. ‘Kaz’ der er ep’ens højdepunkt drives af en acid-melodi, der hypnotisk-drillende gentager sig selv, mens percussion bobler i letbenede UK Funky-relaterede figurer.
Blawans kraftfulde slagtøj danner en elegant rumfornemmelse, som på én gang giver plads og virker tæt. Et rytmisk raffinement der giver lyden af acid en forfriskende ny virkning. Hvor meget acid vil fylde i 2011 bliver interessant at se.