Hør de bedste og værste James Bond-sange

Adele har skrevet sig ind i Bond-traditionen med ‘Skyfall’. Men hvilke er de bedste – og værste – Bond-sange nogensinde? Her er vores bud, inklusiv blandt andre Duran Duran, Shirley Bassey og Jack White.

Er du enig?

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

De bedste
1. Paul McCartney & Wings ‘Live and Let Die’ (1973)

Hvem anden end McCartney – et af ansigterne på den britiske invasion og en skattet del af britisk selvbevidsthed helt på linie med James Bond-sagaen – til at lægge musik til ‘Live and Let Die’? Nummeret, der så genforeningen af Beatles-produceren George Martin og McCartney, blev samtidig det på daværende tidspunkt mest populære Bond-tema, og er stadig en fast del af McCartneys live-repetoire. Filmens producer Harry Saltzman var oprindeligt blevet tilbudt at producere Beatles-filmen ‘A Hard Day’s Night’, en tjans han afslog, så ‘Live And Let Die’ og det hektisk brillante titelnummer blev ad omveje Saltzmann og McCartneys første møde.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

De bedste
2. Shirley Bassey ‘Goldfinger’ (1964)

Den første ‘rigtige’ titelsang i Bond-sagaen, og uden tvivl også blandt de bedste. ‘Goldfinger’ og ikke mindst Shirley Bassey indkapslede Bond-universet med sin forførende, frække og fantastiske diva-vokal. John Barry, den legendariske komponist bag hele 12 007-soundtrack, komponerede sangen og er også manden med ansvar for de velkendte blæsearrangementer, der slår dig omkuld lige fra første sekund.

Hvis Sean Connery er den ultimative James Bond, så er Shirley Bassey den ultimative Bond-sangerinde, der her lægger stemme til Bonds møde med magnaten Auric Goldfinger, som ud over sit forsøg på at sprænge Ford Knox i luften også blev kendt for at belægge Bonds elskerinde i guld.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.


De bedste
3. Jack White & Alicia Keys ‘
Another Way to Die’ (2008)
Efter en række halvdårlige Bond-temaer fik Jack White og Alicia Keys den fornemme opgave at lave den første Bond-duet med ‘Another Way to Die’ til filmen ‘Quantum of Solace’. De to superstjerner formåede at integrere Bond-universet, men samtidig gøre hittet til deres helt eget.

Specielt Jack Whites velkendte tag på en guitaren skinner igennem, mens Alicia Keys tilfører sangen en kraftfuld soul-vokal, der passer fornemt ind i Bond-traditionen og historien om Bond, der skal hævne sig på Mr. White, morderen af den store kærlighed Vesper Lynd. I skurkerolle ses forresten danske Jesper Christensen.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

De bedste
4. Nancy Sinatra ‘You Only Live Twice’ (1967)
Det fjerde bidrag fra John Barry til James Bond-serien var med selveste Nancy Sinatra i sangens hovedrolle. Nummeret, der åbner op med det karakteristiske strygerarrangement, lander i hænderne på det ofte kopierede hovedtema, som blandt andre Robbie Williams har ladet sig forføre af og brugte i ‘Millennium’. I følge Barry selv prøvede han at fange en orientalsk lyd (filmen foregår i Japan), hvilket måske mest kommer til udtryk i den sensuelle stemning, der til gengæld rammer lige ind i hjertet af Bond-universet.

Nancy Sinatra skulle eftersigende have været så nervøs og utilfreds med sin præstation under indspilningerne af nummeret, at det endelige stykke er sat sammen af 25 forskellige takes.

Robbie Williams ‘Millennium’:

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.
Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

De bedste
5. Duran Duran ‘A View to a Kill’ (1985)
Med Grace Jones i castet og Duran Duran som soundtrack er der ingen tvivl om, at året må være 1985. En tydelig Bond-faldgrube er at gøre nummret mere sit eget end 007-universets (med Madonna som skrækeksempel). Duran Duran balancerer på en knivsæg med denne up-beat og svulstige produktion, men formår alligevel at sejle skibet sikkert i havn og lave et glimrende nummer, der skulle blive noget af det sidste, de lavede sammen.

Med en aldrende Roger Moore i hovedrollen er ‘A View to a Kill’ måske ikke hovedværket i Bond-samlingen, men Christopher Walkens skurk Max Zorin er gennemført velspillet.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

De bedste
6. Carly Simon ‘Nobody Does It Better’ (1977)
‘You’re So Vain’-sangerinde Carly Simon fik æren i den 10. film i rækken, ‘The Spy Who Loved Me’. Sangen er blandt Simons største hits, og den blev da også nomineret til en Oscar for bedste sang. En af de mere opløftende titelsange, og den første siden ‘Dr. No’, hvor titlen på sangen ikke var den samme som titlen på filmen. Et piano driver værket, og man kan næsten forestille sig Carly Simon ligge henslægt på et klaver og synge denne klassiske filmballade.

‘The Spy Who Loved Me’ var med Roger Moore i hovedrollen som vores ynglingsagent, og med Richard Kiel i rollen som Jaws. Den måske mest populære Bond-skurk nogensinde med tænder af stål, men et hjerte af guld (tjek bare ‘Moonraker’!).

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

De bedste
7. Shirley Bassey ‘Diamonds Are Forever’ (1971)
Shirley Basseys anden Bond-sang er samtidig også en af de mest ikoniske i samlingen. Lyrikken, der svælger i sin lidet gemte falliske symbolik, som her, hvor Bassey synger »Hold one up and then caress it / touch it, stroke it and undress it« var næsten for meget for producer Harry Saltzman, der oprindeligt ikke syntes om sangen. Dog formår Shirley Bassey endnu en gang at betvinge det storslåede arrangement, og man er straks i Bond-stemning, når første strygerkaskade foldes ud for lytteren.

For at bakke Harry Saltzmans frustration op indrømmede komponist John Barry efterfølgende, at han bad Shirley Bassey tænke på mandens ædlere dele, da hun indsang vokalen til nummeret. Kan man høre det på hendes fraseringer? You be the judge.

Og hey: Kanye er fan.

Kanye West ‘Diamonds From Sierra Leone’:

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

De værste
8. Madonna ‘Die Another Day’ (2002)
Det måtte næsten ske. Madonna fik ikke alene lov til at lave titelsangen til ‘Die Another Day’, hun havde også en rolle i filmen som fægtelærer. Valget af superstjernen var måske ikke så underligt, men på daværende tidspunkt var sangerinden inde i en skidt rapfase med indspilningen af ‘American Life’.

Lang historie kort: ‘Die Another Day’ er blandt de abosolut værste titelsange, næsten kun overgået af videoen til sangen, hvor Madonna bliver kastet rundt i et forhørslokale i noget, der mest af alt ligner en SM-leg, der går over gevind. Titelsangen fangede hverken essensen af Bond eller essensen af Madonna, og så hjalp det lige lidt, at Halle Berry troppede op som Bond-baben Jinx i en vandscene hyldende den første af sin slags, Honey Ryder i ‘Dr. No’.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

De værste
9. Tom Jones ‘Thunderball’ (1965)
John Barry har med sine James Bond-soundtracks skrevet sig ind i historien med nogle af de mest memorable titelsange nogensinde. Dog er det kun Agent 007, der kan vinde hver gang, og det er samarbejdet med Tom Jones et levende bevis på. Efter to stærke titelsange blev det for svulstigt og en anelse overgjort med Jones’ allestedsnærværende vibrato i tredje forsøg på ‘Thunderball’. Jones’ vokal mangler retning, og nummeret en klar, fængende melodi, selv om Barrys komposition egentlig formår at fange stemnigen fra filmen ganske godt.

Johnny Cash indspillede også sit bud på en sang til filmen, men den blev ikke brugt. I bagklogskabens lys kunne man måske have foretrukket den eller en af de versioner Shirley Bassey eller Dionne Warwick indsang, men sådan skulle det ikke gå.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

De værste
10. Sheryl Crow ‘Tomorrow Never Dies’ (1997)
Swan Lee og Pernille Rosendahl var blandt de sidste artister i kapløbet om at lave Bond-temaet til ‘Tomorrow Never Dies’, men desværre (set både med danske og Bond-øjne) faldt valget på Sheryl Crow. ‘Tomorrow Never Dies’ er egentlig ikke en dårlig sang, men Sheryl Crow er bare ikke den rette sangerinde til jobbet. Et nummer af sådan en kaliber kræver en sangerinde, hvis lunger kan matche dramaet og orkestreringen, og her slår Crow ikke til

Nummeret passer måske meget godt til den lidt haltente film, hvor Pierce Brosnan har igen æren som James Bond, der i denne gang skal kæmpe mod en mediemogul med et ønske om at starte tredje verdenskrig. Teri Hatcher og Michelle Yeoh spiller Bond-babes, og holdet ødelagde angiveligt 15 BMW’er under optagelserne.

Swan Lee ‘Tomorrow Never Dies’
:

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.
Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

De værste
11. Lulu ‘The Man With the Golden Gun’ (1974)
Skotske Lulu krænger i den grad sit hjerte ud på denne 70’er-rocker. Væk var de sensuelle strygerarrangementer, og ind kom den elektriske guitar og hvad der tilhører. Tonesproget er stadig meget i Bond-ånden, men Lulus overgjorte fraseringer fremstår næsten karikerede i sin forherligelse af Bond-skikkelsen. Barry udtaler selv om sangen: »Det er den, jeg hader mest… det lykkedes bare ikke for mig«. Og vi er tilbøjelige til at give ham ret.

Som i ‘Diamonds Are Forever’ arbejder lyrikken tydeligt med seksuelle undertoner, dog bliver det her en tand for meget og i stedet for charmerende en anelse plat.

Her skulle der være en video, men du kan ikke se denDen er ikke tilgængelig, da den kan indeholde cookies, som du har fravalgt i dine indstillinger.

De værste
12. Chris Cornell ‘You Know My Name’ (2006)
Der var lagt op til den helt store genfødsel af Bond, da Pierce Brosnan blev skiftet ud med den mere seriøse og hårdhændene Daniel Craig i ‘Casino Royale’. En barsk hovedrolle kalder på en barsk titelsanger – og valget faldt på Chris Cornell fra Soundgarden og Audioslave. Det hele virkede bare lidt for oppustet og gennemtænkt, og selvom Cornells vokal ikke fejler noget, så havde det klædt filmen med et nummer, der ikke i sådan en grad prøvede at forcere stemningen. Filmen, og Mads Mikkelsen i rollen som skurken Le Chiffre, er selvfølgelig en helt anden sag.

Læs også: 30 album du skal glæde dig til i resten af 2012

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af