Nas – hiphoppen lever
I 2006 erklærede Nas hiphoppen død. Lørdag aften udstedte han så et dementi, da han gav koncert for et mandehørmende publikum på Train i Aarhus.
Og det var en oplagt hiphop-konge, der efter den obligatorisk lange ventetid indtog scenen med en lille håndfuld numre fra sit hæderlige, seneste album ‘Life is Good’. Især ‘The Don’ og ‘Accident Murderers’ fik publikum op at køre.
Læs anmeldelse: Nas ‘Life is Good’
Men det var først, da Nas proklamerede: »Let’s go from 2013 back to 1994«, at taget blev sat på prøve, for det vidste publikum godt, hvad betød. Det var nemlig her, 21-årige Nasir Jones albumdebuterede med ‘Illmatic’, der skulle vise sig at blive et af hiphoppens mest skattede album, og det var en kongenial medley af sange fra dette album, der nu fulgte og udløste synkron-headbanging og fællessang til numre som ‘N.Y. State of Mind’, ‘Life’s a Bitch’ og ‘The World is Yours’. Men hvorfor skulle lyden være så lav?
Det var tydeligt, at publikum primært bestod af die hard-fans, og de var i høj grad med til at gøre koncerten til en fest, og det selv om Nas’ musik langt hen ad vejen er utrolig seriøs og alvorlig. Generelt var det en lettelse at se en af de eneste af de helt store rappere, der er ældet med ynde, nyde at optræde og stadig have et rigtig stramt flow, der kun enkelte gange satte ud. Angiveligt af en solid blanding af joints og kirsebærvin.
Læs også: Se billeder og læs publikums reaktioner fra Nas-koncerten
Hans ord om hiphoppens død har nok fra start været en sandhed med modifikationer, men den knopskydende rapscene New New York ændrer ikke på, at klassisk hiphop som genre stadig har det hårdt. Men jeg vil gå så langt som at sige, at Nas i går hev den ud af respiratoren.