Gogol Bordello – knuselskelige feststartere
Det var ret tydeligt, hvilken rolle, Gogol Bordello var tiltænkt på Northsides sidste dag i 2013. Et tømmermændsramt og søndags-udskidt festivalpublikum skulle ganske enkelt bappes op fra slap og festen have kunstigt åndedræt, så den kunne nå op i gear inden festivalens sidste headlinere.
Men der er næppe heller bedre partystartere på jord end den storpolitiserende dynamitstang Eugene Hütz og hans umage gæng af sigøjnerpunkere, som satte ild i eftermiddagen og i den grad fik vækket folkemasserne til live med gamle favoritter som åbneren ‘Ultimate’, ‘Wonderlust King’, ‘Break the Spell’ og selvfølgelig, sent i sættet, bandets store hit ‘Start Wearing Purple’.
Læs anmeldelse: NorthSide: Kashmir – tilbage til nutiden
Bandets revolutionsromantisk klædte violinist Sergey Ryabtsev prøvede at outshine Warren Ellis som festivalens mest balstyriske personage på bue og fire strenge, mens rapperen og publikumsindpiskeren Pedro Erazo lignede en forvokset spejderdreng i sin uniform med alt for mange duelighedstegn. Hütz selv svingede vinflasken lystigt på scenen og skålede med publikum. Missionen var allerede få numre inde i koncerten fuldendt: Festen var i gang.
Energiniveauet var så skyhøjt, at man havde fornemmelsen af, at det nærmest var ligegyldigt, hvad bandet spillede – de skulle nok få folk med alligevel. En sjælden kvalitet, der gjorde at selv nyere indslag som ‘Immigraniada’, den hidsige ‘My Companjera’ og enkelte smagsprøver fra bandets kommende lovende album, ‘Pura Vida Conspiracy’, navnligt den røvballede ‘Malandrino’, faldt i lige så god jord som klassikerne i en koncert, der kun nåede at trætte marginalt til sidst, som Gogol Bordello begyndte at trække numrene i langdrag.