Se billeder og læs anmeldelser fra Distortions Final Party

FinalParty9

FinalParty10FinalParty11

FinalParty12

FinalParty14KatyBoy1

Kate Boy
Live Tent, 00.00

Selv om Distortions fire minutters stille-rave generelt var en lidt underlig og ikke helt velfungerende oplevelse, så kom eventet til at fungere som en perfekt start på Kate Boys triumftog. Hvor laserlysshowet og det store opbud af ild føltes lidt fesent udenfor, ville det have akkompagneret Kate Boys storladne synthpop fremragende.

Igennem fyrre minutter tog den cap-beklædte Kate Boy og hendes ditto bandmedlemmer os på en fantastisk stramt orkestreret rejse mod stjernerne. Frontkvinde Kate Akhursts voluminøse vokal – der lyder som en blanding af Kate Bush og Karin Dreijer Andersson – var perfekt afstemt til det berusende opbud af synth-akkorder og pauketrommer, og da hittet ’In Your Eyes’ kom på som det bare andet nummer, kunne man ikke gøre andet end at danse med armene i luften resten af koncerten. Det her var, hvad alle de skuffede The Knife-fans troede de betalte for, da de var til koncert i Vega for nylig.FinalParty13

FinalParty19

FinalParty20

FinalParty16FinalParty21

Le1f
Spisesalen, 22.40

Det var mere sjældent end kønt, da den omtalte homo-rapper Le1f lørdag aften indtog Distortion med en halv times mareridts- og paranoiafremkaldende eksplosion af et show.  Men lige i det øjeblik var det faktisk også en temmelig medrivende cocktail. Jo mere smadret og bragende muren af bass og diskant blev, og jo mere slangende, nøgen og æggende Le1f blev i sin sceneperformance, jo mere amok gik publikum.

Af én eller anden grund var lydmixet forfærdelig dårligt, men det gav sådan set bare de anmassende trap- og grimeinspirerede produktioner ekstra vitalitet. Når Le1f gik over i en mere straight up hiphop-stil tabte han en del af sin tiltrækningskraft, og det var først da undergrundshittet ’Wut’ kom på som afslutning, at publikum for alvor kom op at køre igen. Samlet set et fascinerende peak ind i en gal mands verden.FinalParty18

FinalParty22

FinalParty23

FinalParty24FinalParty25

FinalParty26

FinalParty27Eloq

FinalParty29FinalParty31

Todd Terje
Dansesalen, 01.00

Den norske space disco-prins stod som et af hovednavnene på dette års Distortion-plakat, og det kunne mærkes på det massive pres publikum lagde på at komme igennem de minutiøse indgange ind til rummet, hvor Todd Terje spillede. Om det var den sauna-agtige temperatur eller dj’ens sløve start, der gjorde udslaget, så blev der efter en halv time mere plads, og det var godt, for det var her, at Terje for alvor begyndte at bevise, hvorfor han er en af tidens mest ombejlede dj’s.

Med monster-klubhittet ’Inspector Norse’ fik Todd Terje i 2012 sit store internationale gennembrud, og det ville derfor have være naturligt, hvis det var samme let melankolske discohouse, der prægede nordmandens set. Men han kom heldigvis langt omkring, og fik det stadig talstærke publikum til at gå i god ekstase over både mere minimalistisk berliner-techno og ren acidhouse.FinalParty30Dj Er Du Dum Eller Hvad

FinalParty32

FinalParty33Pelle PeterKode9

Kode9
Spisesalen, 02.00

Ligesom Todd Terje stod Hyperdub-bossen Kode9 også højt på mange publikummers liste, og det kan ikke være mange, der er gået skuffet fra hans set. Når man starter ud med Double 99’s speed garage-anthem ’Ripgroove’, og får samtlige publikummer til at gå i øjeblikkelig ekstase, så ved man, at det bliver en god aften.

Kode9 beviste på Distortion, at han ikke bare er genial til at udgive banebrydende musik, men at han også er en fremragende dj, der på samme tid formår at overraske og please sit publikum. Efter den voldsomt eksplosive garage-start dukkede for eksempel et minimalistisk remix af Princes ’When Doves Cry’ pludselig ud af det blå og bar ved til den eksalterede rave-stemning. Med sådan en start havde Kode9 sat sig selv på en hård opgave, og han kørte da heller ikke ligeså hårdt på resten af settet. Men selv om starten var bedst, formåede han stadig at komme ud i nogle kroge af bas-musikken, som ikke bare følger de seneste trap-tendenser.FinalParty34

FinalParty35

FinalParty36

FinalParty37