Baauer – taknemmelige boksebolde
Fem minutter over otte spillede Baauer ’Harlem Shake’, og alle gik grassat. Den amerikanske producer og dj fægtede og hoppede, men kropssproget var egentlig overflødigt. Publikum kendte nummeret og reagerede som på kommando. Det lignede, at de forsøgte at kaste deres kroppe til alle sider på én gang.
Koncertens midt- og højdepunkt delte settet i to halvdele. Der var det forventningsfulde forspil og entusiasmens gradvise nedtrapning. I begyndelsen kunne man knap få en fod til jorden, men til sidst virkede den ellers synligt opstemte Baauer som om han var på anden eller tredje reserveplan og spillede sikre klassikere af Jay-Z eller T.I.
Se video: Roskilde-voxpop: Publikums favoritkoncerter nogensinde
Men i den første halve time foregik alt på maksimal lydstyrke og uden hensyn for uskyldige forbipasserende. Baauers tunge trap-beats havde sydstats-rapmusikkens aggressivitet og dubsteppens vanvittige publikum. Efter koncerten skrev han endda på Twitter, at han aldrig havde været så urolig for sin og andres sikkerhed. Han tilføjede dog »Fantastisk. Tak«, så forhåbentlig var intet sket.
Mosh-pits opstod, og kroppe klaskede sammen. Publikum var taknemmelige boksebolde. I hvert fald indtil efter ’Harlem Shake’.