Jomi Massage
Med en række beundringsværdige udgivelser under sit Jomi Massage-alias har Speaker Bite Me-frontkvinden Signe Høirup Wille-Jørgensen gennem et årti sunget fra sit helt eget knudrede hjørne på den danske musikscene. ’From Where No One Belongs, I Will Sing’, hedder en af hendes tidligere plader ganske rammende.
Med en konstant insisteren på alvor, eksperimenter og kompromisløshed, samt ved at stå urokkeligt fast ved, at hendes musik er kunst med kæmpestort ’K’, har Wille-Jørgensen indtaget tronen som dansk indierocks avantgardistiske og grænsesøgende førstedame.
En fortjent status, som hun cementerer med syvtommersøm på det nye og udtryksfulde album ’Primitives’, hvor hendes ekspressive stemme nærmest udelukkende får selskab af klaverets beskedne og monotone klimpren samt enkelte effekter.
Med disse spartanske midler formår Jomi Massage at skabe et intimt og knugende musikalsk rum, hvor døden, forgængeligheden og længslen er hyppige gæster, der som luftige fantomer i slowmotion hvileløst befolker sangerindens nøgne elegier.
Denne stemning er eksempelvis evident på den dystert travende åbner ’Animal of Eden’, hvor sangstemmen modløst konstaterer: »This must be paradise, when nothing else is found«. I Jomis univers er der selvsagt ensomt, koldt og mørkt i Edens Have.
På det lige dele åndeløst smukke og desillusionerede højdepunkt ’A Fake Start is Life’ går håb og modløshed hånd i hånd til klaverets enkle melodi: »I tell myself the best is yet to come. The best is yet to come from hell«. Det er ikke for sarte sjæle.
’Primitives’ er således endnu et respektindgydende værk fra en uforsonlig og evigt søgende kunstnerisk sjæl.