Her er 22 album du skal glæde dig til i marts

Det er ikke kun blevet tid til forår – det er også blevet tid til nye album fra blandt andre Mø, Pharrell og Treefight for Sunlight.

Pharrell ’G  I  R  L’ (3. marts)
Otte år og adskillige hitprojekter skulle det tage, før Pharrell Williams kan slippe den svære, svære toer til solodebuten ’In My Mind’. Op til udgivelsen har han sørget for at varme godt op under sine fans – først med 24 timers ’Happy’, dernæst med en storstilet videoteaser og til sidst med tracklisten, der rummer både Justin Timberlake, Daft Punk og Miley Cyrus. Om Pharrell har et ligeså magisk greb på ’G  I  R  L’ som på alverdens grovhits, bliver i sandhed spændende at høre.

 

Eagulls ’Eagulls’ (3. marts)
Den britiske femkløver Eagulls har hærget hjemlandet med deres støjrockede guitarer og udråbte punkvrede, og nu er snakken ved at brede sig i både øst og vest. Forløberne for det selvbetitlede debutalbum byder på punkrock-nostalgi og flabethed, hvilket vi også får chancen for at lægge øre til live, når drengene slår et smut forbi Stengade den 23. april.

Real Estate ’Atlas’ (3. marts)
Real Estate er klar med deres tredje album, og det lader til, New Jersey-gutterne har endnu mere indierocket råhygge at byde på med deres altid behagelige, bekymringsfrie lyd. Førstesinglen ’Talking Backwards’ lægger sig i hvert fald i lun forlængelse af tidligere hits som ’It’s Real’ og ’Easy’. Real Estate lægger desuden vejen forbi Danmark, når de spiller til koncertkonceptet Wasn’t Born To Follow den 5. juni.

 

WhoMadeWho ’Dreams’ (3. marts)
Den danske trio har varmet op til deres pladeudgivelse med både ’The Morning’ (med tilhørende fanproduceret morgenvideo-billedmedley) og den baspumpende klubbasker ’Hiding In Darkness’. ’Dreams’ vil, med trioens egne ord, markere et bevidst opgør med gruppens rolle som undergrundsband. Et opgør, der efter sigende kommer til at bære præg af både berlinske technoklubber og stærk popmusik.

Trust ’Joyland’ (3. marts)
Den mørke synthpopduo er blevet en halvdel fattigere, men et album rigere. Trommeslageren Maya Prostepski måtte forlade projektet til fordel for Austra, men Robert Alfons pukler videre med opfølgeren til debuten ’TRST’. Første udspil fra ’Joyland’ landede tidligere på året under titlen ’Rescue, Mister’ og bød på dystre, hårdtslående technobeats tilsat melodisk synthpop.

 

ASAP Mob ’L.O.R.D.’ (3. marts)
Det Harlem’ske hiphopkollektiv ASAP Mob, med blandt andre Rocky og Ferg bag mikrofonerne, har endnu engang samlet sig i studiet efter 2012-mixtapet ’Lords Never Worry’. Denne gang er der kommet ep’en ’L.O.R.D.’ ud af samarbejdet, som drengene lige kan nå at have det vildt over inden de rejser rundt hver for sig på sommerens festivaler – ASAP Rocky tager som bekendt en tur til NorthSide, mens ASAP Ferg kigger forbi Roskilde.

Mø ’No Mythologies To Follow’ (10. marts)
Det er efterhånden halvandet år siden, at vi smækkede det dengang helt friske navn med den stramt redte fletning på forsiden af Soundvenue. Siden har den charmerende fynbo sunget sig ind i alle revner og sprækker i landet, og til marts ser hendes debutalbum så endelig dagens lys. Og med et temmelig blæret line-up af voldspillede singler som ’Pilgrim’, ‘XXX 88’ og ‘Never Wanna Know’ på tracklisten, samt naturligvis den bunke helt nye numre, som vi alle hungrer så meget efter.

 

Elbow ’The Take Off and Landing of Everything’ (10. marts)
Manchester-gruppen Elbow har aldrig været blege for at pumpe deres opbyggelige rocksange op til decideret storladne hymner, hvilket de demonstrerede noget så eftertrykkeligt på den forrige plade ’Build A Rocket Boys!’. Titlen på Elbows nye album synes at vidne om, at den pompøse rock stadig er i højsædet i 2014.

Reptile Youth ’Rivers That Run For A Sea That Is Gone’ (10. marts)
Fra electrorock og ’Speeddance’ til shoegaze og vinterbadning. Der er sket ting og sager på ganske kort tid for danske Reptile Youth, der for et par år siden slog igennem med en række energiske dansegulvsbaskere og nu har præsenteret en mere psykedelisk støjende lyd i den æstetiske sort-hvide video til den nye single ’JJ’. Hvis gruppens musikalske forvandling på det nye album bliver symptomatisk for deres karriere, kan fremtiden byde på mangt og meget for Mads Kristiansen og Esben Valløe.

 

Metronomy ’Love Letters’ (10. marts)
På den forrige plade ’The English Riviera’ tog den britiske kvartet et skridt væk fra den dansable synthpop, de ellers har mestret så godt, hen imod en mere tilbagelænet 70’er-lyd. Nu vender gruppen tilbage med deres tredje album ’Love Letters’, og skal man tage singleforløberen ’I’m Aquarius’ og den dertilhørende video for gode varer, er der lagt i kakkelovnen til en omgang skævvreden og underspillet spacepop.

The War On Drugs ’Lost In The Dream’ (17. marts)
Da Philadelphia-bandet The War On Drugs præsenterede det nye nummer ’Red Eyes’ for os tilbage i decembers mørke, var det svært ikke at begynde at drømme om støvede landeveje i solbeskinnede sommerlandskaber. For Adam Granduciel og co. mestrer den klassiske Springsteen-inspirerede rock til perfektion, og ’Red Eyes’ vidner om, at det nye album ’Lost In The Dream’ ufortrødent kommer til at videreføre dyderne fra gennembrudspladen ’Slave Ambient’.

 

Sisyphus ’Sisyphus’ (17. marts)
Da indie-kongen Sufjan Stevens, rapperen Serengeti og den eksperimenterende komponist Son Lux fik den aparte idé at spille musik sammen, gjorde de det i første omgang under det passende navn S/S/S. Nu har trioen imidlertid skiftet navn til Sisyphus, og stilen på det selvbetitlede debutalbum lader til at være nogenlunde lige så skæv, som man kunne forvente, når Sufjan Stevens’ blide vokal parres med minimalistiske elektroniske beats og kontrolleret rap.

Evian Christ ’Waterfall EP’ (17. marts)
Den unge producer gjorde første gang opmærksom på sig selv for to år siden, da han smækkede otte numre op på sin Youtube-profil. Det produktionsmæssige overskud var i top, skaberen bag helt anonym, og spekulationerne mange. Det ændrede sidste års samarbejde med Kanye West imidlertid på, og efter at have tryllet på superstjernens ’Yeezus’-album er Evian Christ nu endelig klar med en ep af nye numre, hvorfra vi allerede har fået singleforløberen ’Salt Carousel’.

 

Kevin Drew ’Darlings’ (17. marts)
Broken Social Scene blev stedt til hvile for snart tre år siden efter ti år øverst i indie-hierakiet, men forsanger Kevin Drew er stadig i god musikalsk form. Syv år efter udgivelsen af sit første soloalbum genopstår Drew i år med ’Darlings’, hvorfra vi allerede har hørt singlen ’Good Sex’, en både drømmende og ligefrem popsang, hvor kærlighedstematikken er i centrum.

Black Lips ’Underneath The Rainbow’ (17. marts)
Atlanta-bandet er i marts klar med sit syvende album, og denne gang vil der stå både country-inspirerede toner og personlige rock’n’roll-anekdoter på menuen. Alle numrene på den nye plade tager navn efter uheldige episoder, som bandmedlemmerne har været involveret i – det værende sig alt fra fængselsophold til narkoindtag i et badekar. The Black Keys’ Patrick Carney og The Budo Bands Tom Brenneck har desuden taget del i indspilningerne.

 

Nikolaj Nørlund ’Det Naturlige’ (29. marts)
Den garvede sanger og sangskriver har et trofast kærlighedsforhold til det danske sprog – senest udtrykt på nummeret ’Mønsterbryder’, der af Nørlund selv er blevet beskrevet som en »anti-single«. Nummerets afdæmpede karakter og poetisk snoede lyrik vidner da også om, at Nørlund på det kommende album ’Det Naturlige’ fortsat tager afstand fra poppet larm og trendrytteri. Og sådan må det gerne fortsætte med at være.

The Hold Steady ’Teeth Dreams’ (17. marts)
Brooklyn-rockerne i The Hold Steady udgav sidst albummet ’Heaven Is Whenever’ i 2010, og nu er forsanger og sangskriver Craig Finn og co. klar med endnu en stribe guitarombruste hymner på det kommende album ’Teeth Dreams’. Gruppen har siden den forrige udgivelse fået guitaristen Steve Selvidge med i hulen, og det nye nummer ’I Hope This Whole Thing Didn’t Frighten You’ skorter da heller ikke på pågående og fængende guitarflader.

 

Future Islands ’Singles’ (17. marts)
Synthpop-trioen fra Baltimore har to udgivelser bag sig, der begge blev båret af det kontrastfyldte møde imellem de catchy elektroniske lydflader og frontmand Samuel T. Herrings både skrattende og favnende soulvokal. Gruppens kommende tredje album har fået titlen ’Singles’, og rummer albummet mere af det melodiske og følelsesladede potentiale, som singleforløberen ’Seasons’ byder på, kan albummet kun blive en fængende oplevelse.

Treefight For Sunlight ’Pizza’ (31. marts)
Blomsterbørnene i Treefight For Sunlight har formået at gøre deres nye album til et af de mest ventede på dansk jord i 2014 takket være tre et halvt års tavshed og en stærk singleforløber i form af ’Come Closer’. Det detaljerige track tyder på, at det nye album, som bandet delikat har døbt ’Pizza’, vil rumme mere af den boblende og originale poppsykedelika, som kvartetteten mestrede så godt på debuten.

 

Mac DeMarco ’Salad Days’ (31. marts)
Mac DeMarco kan noget med strengeinstrumenter, hvilket han overlegent demonstrerede på sit debutalbum ’2’, hvor det lette fingerspil, den funkede bas og den unge canadiers afslappede vokal fremtryllede en overflod af fine melodier. Mac DeMarco er i marts klar med sit andet album ’Salad Days’, og et nyt nummer som ’Treat Her Better’ tyder på, at både humor, charme og talent er intakt.

Cloud Nothings ’Here And Nowhere Else’ (31. marts)
Meningerne var delte om lo-fi-rockerne Cloud Nothings’ seneste album ’Attack On Memories’, der valgte en tilnærmelsesvis poppet sti væk fra den skramlende og anarkistiske debut. Forsanger Dylan Baldi har imidlertid hævdet, at Cleveland-bandets kommende og tredje udspil vil vende tilbage til det tunge og støjende musikalske udgangspunkt. Singlen ’I’m Not Part Of Me’ synes at overholde dette løfte, men skæringens melodiske potentiale er nu svært at komme udenom.

 

Shiny Darkly ’Little Earth’ (31. marts)
Unge danske Shiny Darkly har på deres to første ep’er præsenteret en både stilsikker og traditionsbevidst lyd med det ene ben i et fængende støjpopunivers og det andet i et kulsort postpunkhul. Nu er trioen klar med debutalbummet ’Little Earth’, hvorfra det ni minutter lange episke track ’Dead Stars’ allerede blev teaset sidste år på ep’en af samme navn.

Læs også: Her er 20 koncerter du skal opleve i marts

Sponsoreret indhold
Features

Gå ikke glip af